Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Mänskliga rättigheter i praktiken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Rättigheter och rättsskipning, bland annat kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)
- Presentera begreppet mänskliga rättigheter.
- Förklara kort historik och ursprung.
- Diskutera FN:s roll i främjandet av mänskliga rättigheter.
- Ge exempel på aktuella situationer där mänskliga rättigheter ifrågasätts.
2. Gruppdiskussion om mänskliga rättigheter (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem olika fallstudier av mänskliga rättighetskränkningar.
- Be grupperna diskutera och analysera de tilldelade fallen.
- Varje grupp ska presentera sina tankar för klassen efter diskussionen.
- Ställ frågor som stimulerar diskussionen i varje grupp.
3. Presentation av lösningar (10 min)
- Varje grupp presenterar sina fynd och eventuella lösningar de kommit fram till.
- Diskutera möjliga åtgärder och strategier för att skydda och främja mänskliga rättigheter.
- Uppmuntra eleverna att tänka på rollspelande i presentationerna.
4. Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Ställ öppna frågor för att stimulera tankar om mänskliga rättigheter i deras egna liv.
- Be dem skriva ner sina tankar på papper.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Definition av mänskliga rättigheter: Mänskliga rättigheter är grundläggande rättigheter och friheter som tillkommer varje individ. Dessa rättigheter är universella, odelbara och ömsesidigt beroende av varandra.
- Historiskt perspektiv: Mänskliga rättigheter har utvecklats över tid, med viktiga dokument som FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som ett centralt verk.
- Modern påverkan: Diskutera hur teknologi och globalisering påverkar mänskliga rättigheter i dagens samhälle.
- Exempel på kränkningar: Ge exempel på aktuella situationer, som yttrandefrihetens begränsningar i olika länder.
- Exempel på organisationer: Presentera organisationer som Amnesty International och deras arbete med mänskliga rättigheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommer varje människa, oavsett bakgrund. | Ursprung från franskans “droits de l’homme” som betyder “mänskliga rättigheter”. |
Diskriminering | Missgynnande av grupper eller individer utifrån vissa egenskaper. | Kommer från latinets “discriminare”, som betyder “att skilja mellan”. |
Universella | Giltiga för alla människor överallt. | Från latinets “universalis”, vilket betyder “allomfattande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad innebär mänskliga rättigheter för dig i ditt dagliga liv?
- B. Hur kan sociala medier påverka uppfattningen om mänskliga rättigheter?
- C. Vilka ansvar har vi som individer för att skydda andra människors rättigheter?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska skapa en kampanj för att öka medvetenheten om ett specifikt mänskligt rättighetsproblem. De ska välja ett problem, forska om det, och skapa material som kan användas för att informera andra, exempelvis affischer, presentationer eller videor. Varje grupp ska avsätta tid till att presentera sin kampanj för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är mänskliga rättigheter? | Grundläggande rättigheter som tillkommer alla människor. |
2. Kan mänskliga rättigheter kränkas? | Ja, i vissa delar av världen sker kränkningar. |
3. Ge ett exempel på en mänsklig rättighet. | Yttrandefrihet. |
4. Vad är FN:s roll? | Att främja och skydda mänskliga rättigheter globalt. |
5. Hur kan individer påverka mänskliga rättigheter? | Genom att vara medvetna och agera mot orättvisor. |
Hemuppgift
Eleverna förväntas skriva en kort uppsats där de reflekterar över en mänsklig rättighetsfråga som intresserar dem. Uppsatsen ska vara mellan 1-2 sidor (A4) och diskutera ämnets betydelse samt förslag på hur det kan förbättras. De ska överväga exempel från verkligheten.
Citat
“Injustice anywhere is a threat to justice everywhere.” – Martin Luther King Jr., 1963. Denna citat betyder att orättvisor påverkar hela samhället och betonar vikten av att stå upp för mänskliga rättigheter.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.