Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Mediernas makt i världen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. |
[Gy11, Samhällskunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till mediernas påverkan (10 min)
- Presentera ämnet för lektionen och diskutera tillsammans med eleverna vad de tänker på när de hör ordet “media”.
- Ge exempel på olika typer av medier och deras roller i samhället.
- Ställ frågor kring hur media kan påverka individers åsikter och beteenden.
- Förbered några aktuella nyheter som kan diskuteras under lektionen.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem specifika ämnen relaterade till mediernas makt att diskutera.
- Be dem reflektera över hur media har påverkat deras egna liv och samhället i stort.
- Varje grupp får möjlighet att rapportera sina insikter tillbaka till klassen.
- Sammanfatta diskussionerna och lyft fram viktiga punkter.
3. Källkritik (15 min)
- Introducera begreppet källkritik och dess betydelse i den digitala världen.
- Ge exempel på hur man kan bedöma en källas trovärdighet.
- Dela ut artiklar eller nyhetsklipp för eleverna att bedöma i grupper.
- Diskutera resultaten och lärdomar om vad som gör en källa tillförlitlig.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och dess nyckelinsikter.
- Be eleverna att reflektera över vad de lärt sig och hur det påverkar deras syn på media.
- Uppmuntra till frågor och diskussioner som kan ha utvecklats under lektionen.
- Ge en kort preview av nästa lektion och dess koppling till ämnet.
Ämnesinnehåll
- Mediernas roll i samhället: Förstå vilken makt medier har att forma åsikter och beteenden.
- Källkritik: Viktigheten av att kunna bedöma mediernas information kritiskt.
- Diskussion och reflektion: Utveckla kritiskt tänkande genom diskussioner kring aktuella mediefrågor.
- Argumentationsanalys: Lär sig att analysera och kritiskt granska argument i medieinnehåll.
- Exempel på påverkan: Kunna ge konkreta exempel på hur media påverkat opinion eller beslut.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Medier | Verktyg för kommunikation, som böcker, tidningar, radio, TV och internet. | |
Informationsteknik | Teknik som används för att skapa, lagra, bearbeta och sprida information. | |
Källkritik | Färdigheten att kritiskt granska och bedöma informationens ursprung och trovärdighet. | Från latinet “critica” som betyder bedömande. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att sociala medier påverkar ungas åsikter om politiska frågor?
- B. Vilka ansvar har medierna för den information de sprider, och hur kan det påverka demokratin?
- C. Behandlas alla grupper rättvist i medierna, eller finns det en snedvridning?
Aktivitet
En aktivitet som kan utföras är att genomföra en mediedans, där varje grupp väljer en specifik skandal eller händelse som har diskuterats mycket i media. Eleverna ska samla in information, skapa ett kort “nyhetsinslag” och presentera det för klassen. Detta ger en praktisk inblick i hur man kan informera och övertyga mänskligheten genom media.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är mediernas roll i en demokrati? | Media informerar och granskar makten, vilket underbygger demokratin. |
Vilka typer av medier finns det? | Tryckta medier, radio, TV och digitala medier. |
Vad innebär källkritik? | Att kritiskt granska källors trovärdighet och relevans. |
Hur påverkar sociala medier våra åsikter? | De formar våra åsikter genom information, interaktion och opinionsbildning. |
Ge ett exempel på ett stort medieutrymme idag. | Nyhetskanaler som CNN eller sociala medier som Twitter. |
Vilka rättigheter har journalister? | Rätt att rapportera och frihet att uttrycka sig. |
Varför är det viktigt att granska nyhetskällor? | För att förhindra spridning av falsk information. |
Ange en metod för att bedöma en källas trovärdighet. | Kontrollering av uppgiftsleverantörens bakgrund och professionalitet. |
Hemuppgift
En hemuppgift kan vara att skriva en reflekterande text om hur media har påverkat en vald händelse, som valkampanjer, och hur olika medier har framställt händelsen. Eleverna ska inkludera källor, diskutera deras trovärdighet och hur de kan ha påverkat det allmänna intrycket av händelsen.
Citat
“Den som kontrollerar media kontrollerar världen.” – Noam Chomsky, 2002 Det här citatet speglar vikten av mediernas roll i samhället och deras makt att påverka information och diskurser.