Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1b. Demokrati och digitalisering. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1b

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller. Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när de gäller frågor om demokrati och politik. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter. Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifierar flera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven med säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder samt värderar dem med nyanserade omdömen. Eleven diskuterar nyanserat orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Eleven kan ge välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter och värderar med nyanserade omdömen andras ståndpunkter.

[Gy11, Samhällskunskap 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokratins grunder (10 min)
  • Förklara vad demokrati betyder och dess betydelse i samhället.
  • Diskutera skillnader mellan olika former av demokrati.
  • Ge exempel på demokratins historia.
  • Ställ frågor till eleverna om deras förståelse av demokrati.
2. Gruppdiskussion om politiska system (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett politiskt system att analysera.
  • Diskutera maktfördelning och medborgarnas rättigheter i varje system.
  • Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
  • Facilitera en klassdiskussion baserad på gruppernas presentationer.
3. Digitaliseringens påverkan (15 min)
  • Presentera hur digitaliseringen påverkar politiska beslut och demokratin.
  • Diskutera olika exempel på digitala plattformar för politisk påverkan.
  • Elever diskuterar i par hur digitaliseringen har förändrat deras sätt att delta i politik.
  • Sammanfatta diskussionerna i helklass.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionens innehåll och huvudpunkter.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
  • Diskutera vad de lärt sig och hur de kan tillämpa detta i verkligheten.
  • Ge dem en kort inblick i vad nästa lektion kommer att handla om.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Demokrati: Fokus på de grundläggande principerna, hur demokratin fungerar och dess historia.
  • Politiska system: Analys av olika politiska system och deras specifika egenskaper.
  • Digitalisering: Hur teknologi förändrar det politiska landskapet och medborgarnas möjligheter till påverkan.
  • Mänskliga rättigheter: Diskussion kring individuella och kollektiva rättigheter och hur dessa upprätthålls.
  • Folkrätt: Behandling av lagar och regler kring väpnade konflikter och skyddet av civila.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Styrform där makten utgår från folket, ofta genom val. Från grekiska “demokratia”, vilket betyder “folkstyre”.
Politik Aktivitet som involverar styrning och beslutsfattande. Från grekiska “politika”, betyder “angående staden”.
Källkritik Metod för att bedöma och värdera information. Från latin “cultura” som betyder “bearbetning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tycker du att digitaliseringen påverkar barns och ungas syn på demokrati?
  • B. Vilka är de största utmaningarna som demokratin står inför i dagens samhälle?
  • C. Kan man påverka politiska processer genom sociala medier, och i så fall hur?

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna arbeta i grupper för att skapa en presentation om ett valt land och dess politiska system. De ska titta på hur maktfördelning fungerar där, vad som gör att landet anser sig vara en demokrati och diskutera eventuella brister i systemet. Presentationen ska innehålla visualiseringar som diagram eller kartor samt en muntlig presentation inför klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är demokrati? En styrform där folket har makten, ofta genom val.
Vad är skillnaden mellan direkt och representativ demokrati? Direkt demokrati innebär att folket direkt är med och beslutar, medan representativ demokrati innebär att folk väljer representanter.
Ge ett exempel på ett politiskt system. Sverige har en parlamentarisk demokrati.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna skriva en kort uppsats kring hur digitaliseringen påverkar demokratin idag. De ska ange exempel och diskutera både positiva och negativa aspekter. Uppsatsen ska vara 1-2 sidor lång med typsnitt 12.

Citat

”Demokratin är den värsta formen av styre, förutom alla andra former som har prövats.” – Winston Churchill. Detta citat belyser vikten av demokrati i samhället och att trots dess brister är det en föredragen styrelseform jämfört med dess alternativ.


Modern Tillbaka-knapp