“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Demokrati och politiska system
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller. Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när de gäller frågor om demokrati och politik. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. |
Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet. Eleven kan, med säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna. |
[Gy11, Samhällskunskap 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokrati (10 min)
- Diskutera vad demokrati betyder och dess betydelse för samhället.
- Ge exempel på länder med olika demokratimodeller.
- Förklara vikten av medborgarnas deltagande i demokratin.
- Presentera grundläggande begrepp rörande demokratiska system.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera olika politiska system.
- Be grupperna att ta ställning till för- och nackdelar med olika system.
- Varje grupp presenterar kort sina tankar för klassen.
- Faciliterande frågor för diskussion kan inkludera “Vilken typ av system känner ni mest för?”
3. Analys av aktuella händelser (15 min)
- Presentera en aktuell händelse som involverar demokrati och politik.
- Analysera händelsen i klassen och diskutera olika perspektiv.
- Ge utrymme till eleverna att ställa frågor och uttrycka sina åsikter.
- Sammanfatta diskussionen och notera viktiga punkter.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Ge varje elev möjlighet att kort sammanfatta vad de lärt sig idag.
- Reflektera över hur kunskapen kan tillämpas i deras liv.
- Diskutera vikten av fortsatt engagemang i demokratiska frågor.
- Samla in frågor som eleverna har för kommande lektioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratiska värderingar: Förståelse för demokratiska värderingar och deras betydelse för individ och samhälle. Reflektion kring medborgarskap och ansvar.
- Politiska ideologier: Genomgång av de centrala politiska ideologierna och deras påverkan på samhällsbyggande.
- Politiskt deltagande: Vikten av medborgarnas engagemang och hur man kan påverka politiska beslut.
- Digitaliseringens påverkan: Reflektion kring hur digitaliseringen förändrar sättet vi interagerar inom politiken.
- Folkrätt och mänskliga rättigheter: Grundläggande kunskap om folkrätt och dess betydelse, samt hur dessa rättigheter tillämpas i samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styrelseform där makten utgår ifrån folket. | Från grekiskans ‘demos’ (folket) och ‘kratos’ (makt). |
Ideologi | Sammanhang av idéer och värderingar som formar politiska system. | Från franskans ‘idé’ och grekiskans ‘logia’ (lära). |
Maktfördelning | Principen att makten ska fördelas mellan olika instanser för att undvika missbruk. | Från tyskans ‘Machtverteilung’. |
Diskussionsfrågor
A. Hur kan vi som medborgare påverka beslut inom vårt samhälle?
B. Vilken roll spelar sociala medier i dagens demokratiska processer?
C. Vad innebär det för ett samhälle om medborgarna väljer att inte engagera sig politiskt?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en debatt kring ett ämne relaterat till demokratiska frågor, till exempel “Bör alla medborgare ha rösträtt?”. De ska dela upp sig i grupper och förbereda argument för och emot. Efter debatten kommer en klassdiskussion att hållas för att diskutera alla perspektiv som framkommit.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de grundläggande principerna för en demokrati? | Folksuveränitet, maktdelning och rättssäkerhet. |
Vad innebär maktfördelning? | Att makten delas mellan olika institutioner för att undvika övergrepp. |
Ge exempel på hur digitaliseringen påverkar politik. | Ökad informationstillgång och nya sätt för medborgare att uttrycka sina åsikter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats där de reflekterar över en aktuell politisk fråga i samhället och hur den relaterar till våra demokratiska värderingar. Uppsatsen ska vara minst en sida A4 och innehålla både egna åsikter och referenser till källor.
Citat
“Det är inte vad vi har, utan vad vi gör med det vi har, som räknas.” – Nelson Mandela (1999). Detta citat knyter an till lektionen genom att belysa vikten av aktivt medborgarskap och ansvarstagande för att forma vårt samhälle och förbättra vår gemensamma framtid.
“`