Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1b. Demokrati och samhällsfrågor. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1b

Tema:

Demokrati och samhällsfrågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU.
– Internationella och nordiska samarbeten.
– Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna.
– Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller.
– Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
– De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
– Folkrätten i väpnade konflikter.
– arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö samt digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden.
– Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor.
– Samhällsekonomi, privatekonomi, och konsumenträtt.
– Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans.
– Eleven kan uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.
– Eleven kan beskriva de grundläggande inslagen i ett demokratiskt system.
– Eleven kan ge exempel på centrala samhällsfrågor och argumentera kring dessa.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokrati (15 min)
  • Börja med en kort föreläsning om vad demokrati innebär.
  • Ange exempel på olika demokratimodeller.
  • Diskutera vikten av medborgarinflytande.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper för diskussion om hur man kan påverka politiska beslut.
  • Ge varje grupp ett specifikt ämne att diskutera.
  • Låt grupperna presentera sina tankar efter diskussionen.
  • Ställ frågor och ge feedback på gruppernas argumentation.
3. Källkritik (10 min)
  • Introducera begreppet källkritik och dess betydelse.
  • Ge exempel på olika typer av källor och deras trovärdighet.
  • Visar hur man kan granska information från medier.
  • Diskutera vad som utgör en bra och en dålig källa.
4. Sammanfattning (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och koppla ihop de diskussioner som ägt rum.
  • Fråga eleverna vad de tar med sig från lektionen.
  • Förbered eleverna för nästa lektion.
Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Demokratins grunder: Eleverna ska förstå vad demokrati innebär, olika demokratimodeller och medborgars rättigheter och skyldigheter.
  • Politisk påverkan: Diskutera hur medborgare kan påverka beslut genom olika former av engagemang, som att rösta, skriva insändare och delta i demonstrationer.
  • Källor och information: Eleverna måste kunna söka och kritiskt granska information från olika källor, särskilt digitala.
  • Samhällsfrågor: Undersöka aktuella samhällsfrågor och hur de relaterar till demokrati och medborgarskap.
  • Makt och ansvar: Hur maktfördelning ser ut i olika system och vilka konsekvenser det har för medborgarna.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Styrform där folket har makt att välja sina representanter. Från grekiskans “demos” (folk) och “kratos” (makt).
Källkritik Metod för att värdera och bedöma källors trovärdighet. Från “källa” och “kritik”, vilket syftar på bedömning.
Medborgarskap Rättigheter och skyldigheter som en medborgare i ett samhälle har. Kommer från medelmånska “medborgar”, som syftade på en medborgare i en samhällsgemenskap.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan den demokratiska processen stärkas i vårt samhälle?
  • B. Vilken roll spelar medierna i vår uppfattning om politik och samhälle?
  • C. Kan digitaliseringen hota demokratin? Hur?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en presentation om en specifik demokratisk rörelse i världshistorien. De ska undersöka rörelsens syften, metoder och effekter och presentera sina resultat för klassen. Varje grupp får 20 minuter att förbereda sin presentation och 5 minuter på sig att presentera.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är demokrati? En styrelseform där medborgarna har makt att välja.
Vilka är de mänskliga rättigheterna? Grundläggande rättigheter som tillkommer varje individ.
Hur kan vi påverka politiska beslut? Genom röstning, insändare, eller politisk activism.
Vad innebär källkritik? Att bedöma trovärdigheten hos en källa.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en kort uppsats (1-2 A4 sidor) där de reflekterar kring hur de själva kan engagera sig i samhällsfrågor och påverka det demokratiska systemet. De ska inkludera exempel på hur de ser på demokratins framtid och vilka utmaningar de anser finns idag.

Citat

“En demokrati är mer än val; den är en livsstil.” – John F. Kennedy (1961) – Detta citat belyser vikten av att engagera sig i samhället och att förstå att demokrati går bortom röstning.


Modern Tillbaka-knapp