Lektion. Samhällskunskap 1b. Demokrati och samhällsstrukturer. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1b

Tema: Demokrati och samhällsstrukturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbärande.
Betygskriterium (E) Eleven kan med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet. Eleven kan uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.

[Gy11, Samhällskunskap 1b]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till demokrati (15 min)
    • Diskutera vad demokrati betyder.
    • Ge exempel på olika former av demokrati.
    • Presentera Sveriges demokratiska system.
    • Fråga eleverna om deras åsikter kring demokrati.
  2. Politisk påverkan (15 min)
    • Gå igenom hur medborgare kan påverka politiska beslut.
    • Diskutera valet och valprocessens betydelse.
    • Visa exempel på medborgarinitiativ.
    • Studera aktuella politiska frågor i grupp.
  3. Grupptänkande och dess risker (10 min)
    • Förklara begreppet grupptänkande.
    • Ge exempel på historiska händelser kopplade till grupptänkande.
    • Aktivera eleverna i en diskussion om riskerna.
  4. Avslutande reflektion (10 min)
    • Sammanfatta lektionen och dess innehåll.
    • Uppmana eleverna att dela med sig av sina reflektioner.
    • Avsluta med en öppen fråga om vad de lärt sig.

Ämnesinnehåll

  • Demokratiska system: Kunskap om hur demokratin är organiserad i olika länder och vad som skiljer dem åt.
  • Politisk påverkan: Förståelse för hur individers och gruppers åsikter kan påverka politiska beslut.
  • Källkritik: Lärande om vikten av att kritiskt granska information.
  • Historiska perspektiv: Hur tidigare händelser kopplas till dagens samhällsstruktur.
  • Grupptänkande: Insikt i hur bristande kritiskt tänkande i grupper kan leda till dåliga beslut.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Styrform där makten utgår från folket, vanligtvis genom val. Från grekiskan “dēmokratía”, där ‘dēmos’ betyder folk och ‘kratos’ betyder makt.
Politik Aktiviteten av att styra och leda ett samhälle. Från grekiskan “politikḗ”, som också syftar på frågor som rör staden.
Källkritik Förmågan att kritiskt analysera och värdera källor. Från “källa”, vilket refererar till ursprunget för information.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker du är den största styrkan och svagheten med ett demokratiskt system?
  • B. Kan sociala medier öka demokratin, eller hotar de den? Motivera ditt svar.
  • C. Hur har historiska händelser format dagens samhälle och våra uppfattningar om demokrati?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de ska föra en debatt om en aktuell politisk fråga. Varje grupp får en specifik ståndpunkt att ta ställning till, oavsett deras egna åsikter. Arbetet inleds med att grupperna får förbereda argument och motargument. Efter debatten samlas klassen för att reflektera över hur argumentationsteknik kan påverka den politiska diskursen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är demokrati? Styrform där makten utgår från folket.
Vilka är medborgarnas rättigheter i en demokrati? Rösträtt, yttrandefrihet, m.m.
Ge exempel på en politisk ideologi. Socialdemokratiska ideologin.
Vad är grupptänkande? En situation där en grupp strävar efter enighet och där kritiskt tänkande undertrycks.
Hur kan vi påverka politiska beslut? Genom att rösta, delta i debatter, och engagera sig i samhällsfrågor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 2–3 A4-sidor där de reflekterar över demokratins betydelse i dagens samhälle. Uppsatsen ska innehålla exempel på hur medborgare kan påverka politiska beslut, samt vilka utmaningar demokratin står inför i vår moderna värld.

Citat

”Medborgarskap är inte en rättighet, utan en plikt.” – Hillary Clinton, 1994. Detta citat understryker vikten av att vara aktiv och delaktig i det demokratiska samhället, vilket knyter an till lektionens tema.


Modern Tillbaka-knapp