Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1b. Introduktion till demokratiska system. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller Kurs: Samhällskunskap 1b

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller. Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när det gäller frågor om demokrati och politik. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet. Eleven kan, med säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna.

[Gy11, Samhällskunskap 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kursens teman (10 min)
  • Presentera kursens mål och centrala teman.
  • Diskutera förväntningar och mål med undervisningen.
  • Ge en översikt över ämnets relevans i dagens samhälle.
  • Ställ frågor om elevernas tidigare kunskaper kring demokrati.
2. Föreläsning om demokratiska system (15 min)
  • Genomgång av olika politiska system och deras funktioner.
  • Analysera skillnaderna mellan lokal och nationell nivå.
  • Diskutera EU:s roll i den svenska demokratin.
  • Använd exempel för att illustrera maktfördelning.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Inled diskussioner kring frågan: “Hur kan medborgare påverka beslut?”
  • Elevgrupper arbetar med att lista exempel på påverkan.
  • Be varje grupp att presentera sina tankar.
  • Stimulera debatt och synpunkter mellan grupperna.
4. Avslutande sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att reflektera.
  • Förbered dem för nästa lektion och introducera hemuppgiften.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Demokratins grundprinciper. Förståelse för hur demokrati fungerar och dess betydelse i samhället. Många missförstår demokrati som en enkel röstning, medan det är en mycket mer komplex struktur.
  • Politiska ideologier. Kunskap om olika ideologier som påverkar det politiska landskapet. Det är viktigt att förstå hur olika åsikter och teorier krockar och påverkar politiska beslut.
  • EU:s struktur och funktioner. Eleverna ska känna till hur EU:s institutioner fungerar och deras inflytande. Det finns ofta en bristande kunskap om EU:s faktiska makt och betydelse.
  • Källkritik. Att kunna granska och värdera information är avgörande, speciellt i en digital värld. Det är viktigt att förstå att all information inte är neutral.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Ett politiskt system där makten ligger hos medborgarna. Grekiska “demos” (folk) och “kratos” (makt).
Ideologi En sammansättning av idéer som formar en värdegrund. Franska “idé” och grekiska “logos” (ord).

Diskussionsfrågor

A. Vilka begränsningar ser ni i den svenska demokratin idag? Hur kan dessa åtgärdas?

B. I vilken utsträckning tror ni att sociala medier påverkar politiska beslut i dagens samhälle?

C. Hur kan unga människor engagera sig mer i politiska frågor idag?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper som ska skapa en presentation om ett valt politiskt system (ex. demokrati, diktatur). De ska undersöka dess grundprinciper, för- och nackdelar samt ge exempel på länder som tillämpar systemet. Presentationerna ska innehålla både text och visuella element, och varje grupp får 25 minuter på sig att förbereda och 5 minuter att presentera.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är de tre grundprinciperna för demokrati? Folksuveränitet, rättssäkerhet och maktdelning.
Vilken roll har EU i den svenska politiken? EU skapar lagar och riktlinjer som påverkar medlemsländerna.
Hur kan medborgare påverka politiska beslut? Genom att delta i val, opinion och folkomröstningar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en analys av ett aktuellt politiskt beslut i Sverige, med fokus på hur demokratiska processer tillämpades, samt diskutera medborgarnas påverkan på beslutet. Analysen ska vara 2–3 sidor lång.

Citat

“Demokrati är inte ett mål, det är en process.” – Haruki Murakami, 1990. Detta citat betonar att demokratin ständigt förändras och att deltagande är viktigt för att upprätthålla den.


Modern Tillbaka-knapp
×