Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Samhällskunskap 1b
Tema: Introduktion till samhällskunskapens grunder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samhällskunskapens karaktär och betydelse i samhället samt olika samhällsfrågor. | Eleven kan beskriva och förklara centrala begrepp och fenomen utifrån samhällskunskapens perspektiv. |
Grundläggande politiska idéer, åsikter och värden. | Eleven kan ge exempel på olika samhällsfrågor och förklara dessa. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till samhällskunskap (15 min)
- Förklara vad samhällskunskap handlar om och dess betydelse för individen och samhället.
- Beskriv kursens innehåll och vad eleverna kan förvänta sig att lära sig.
- Presentera centrala begrepp som “samhälle,” “demokrati,” och “medborgarskap”.
2. Gruppdiskussion (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem frågor att diskutera: Vad betyder det att vara medborgare? Vilka frågor anser ni är viktiga för vårt samhälle idag?
- Be grupperna sammanfatta sina diskussioner och presentera för klassen.
3. Avslutande reflektion (10 min)
- Låt eleverna reflektera individuellt över vad de lärt sig under lektionen.
- Samla klassens tankar och frågor för kommande lektioner.
4. Avslutande sammanfattning (5 min)
- Gå igenom lektionens viktigaste punkter och samla in eventuella frågor från eleverna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Samhällskunskapens funktion. Samhällskunskap är viktig för att förstå hur ett samhälle fungerar och hur man är en aktiv medborgare.
- Demokratins grundprinciper. Förståelse för demokrati och dess betydelse för individernas rättigheter och samhällsstrukturen.
- Olika former av samhällen. Jämförelse mellan olika samhällsformer och deras egenskaper.
- Centrala värden i samhället. Att utforska och diskutera grundläggande värden som jämlikhet, frihet och rättvisa.
- Medborgarskapets betydelse. Vad innebär det att vara medborgare och vilka skyldigheter och rättigheter har medborgarna?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Samhället | En grupp av individer som lever tillsammans i en struktur. | Kommer från fornnordiska “samr,” som betyder att samla. |
Demokrati | Ett system där medborgarna har makt att påverka besluten. | Härstammar från grekiska “demos” (folk) och “kratos” (maktsystem). |
Medborgarskap | Status som ger en individ rättigheter och skyldigheter i samhället. | Kommer från latin “civitas,” som betyder medborgarskap eller stad. |
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt påverkar din åsikt om demokrati ditt medborgarskap?
- B. Vilka samhällsfrågor anser du att vi bör prioritera i dagens samhälle?
- C. Hur kan vi som medborgare arbeta för att förändra samhället i en positiv riktning?
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna skapa en mind-map som visualiserar de mest centrala begreppen de lärt sig under lektionen. Eleverna ska arbeta i par där de diskuterar och skriver ner begrepp, definieringar och exempel i samband med dem. Det ska också finnas samband som visar hur begreppen förhåller sig till varandra. Mind-mappen ska presenteras för klassen i slutet av lektionen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder samhälle? | En grupp som lever tillsammans. |
Ge exempel på en demokrati. | Sverige är en demokrati. |
Vilka rättigheter har medborgare? | Rösträtt, yttrandefrihet, etc. |
Vad är medborgarskap? | Status och rättigheter i ett samhälle. |
Nämn en viktig samhällsfråga idag. | Klimatförändringar. |
Vad är centrala värden i ett samhälle? | Jämlikhet, frihet, rättvisa. |
Hur kan man påverka samhället? | Genom att rösta och engagera sig. |
Varför är samhällskunskap viktigt? | För att förstå samhällsfunktioner. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 A4 sidor) där de reflekterar över vad medborgarskap innebär för dem och hur de kan bidra till ett bättre samhälle. Uppsatsen ska innehålla personliga tankar samt referenser till diskussionerna som förts under lektionen.
Citat
”Det är inte vad världen gör för dig, utan vad du gör för världen.” – John F. Kennedy (1961) Citatet handlar om vikten av att vara aktiv i samhällsfrågor och att varje individ har en roll i att forma samhället.