Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 2. Globala ekonomiska kriser. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Globala ekonomiska kriser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Nationalekonomiska teoriers framväxt och genomslagskraft utifrån historiska villkor och motsättningar, till exempel merkantilism, ekonomisk liberalism, marxism, keynesianism och monetarism. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser.
Frågor om tillväxt, makt, inflytande, ett hållbart samhälle, digitalisering, miljö och resursfördelning i relation till de ekonomiska teorierna. I analysen använder eleven med säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Eleven kan, med säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.

[Gymnasiet]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till globala ekonomiska kriser (10 min)
  • Ge en kort översikt av tidigare och pågående globala ekonomiska kriser.
  • Diskutera vad en ekonomisk kris innebär.
  • Definiera centrala begrepp relaterade till ekonomiska kriser.
  • Fråga eleverna om kända exempel på ekonomiska kriser.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i mindre grupper.
  • Varje grupp diskuterar orsaker och effekter av en vald ekonomisk kris.
  • Grupperna sammanfattar sina diskussioner.
  • Samla grupperna för att dela med sig av sina insikter.
3. Presentation av teorier (15 min)
  • Presentera de viktigaste nationalekonomiska teorierna och hur de förklarar ekonomiska kriser.
  • Använd exempel för att illustrera varje teori.
  • Förklara skillnader mellan teorierna.
  • Låt eleverna ställa frågor om teorierna.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen genom att gå igenom nyckelkoncepten.
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
  • Diskutera hur dessa kriser kan påverka idag.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i reflektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Globala ekonomiska kriser: Definition och exempel, som den globala finanskrisen 2008 och dess påverkan på världsekonomin.
  • Teorier om ekonomiska kriser: Genomgång av merkantilism, keynesianism, och monetarism, samt hur dessa teorier förklarar kriser.
  • Effekter av kriser: Diskutera vilka samhälls- och ekonomiska effekter som följde av historiska kriser.
  • Framtidsperspektiv: Hur kan framtida kriser förebyggas med hjälp av nuvarande teorier och politik?
  • Källkritik: Hur utvärderar man källor kring ekonomiska kriser från olika medier?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Ekonomisk kris En dramatisk nedgång i ekonomins aktivitet. Från grekiska “oikonomia” som betyder hushållning.
Keynesianism Ekonomisk teori som betonar efterfrågan som motor för ekonomin. Uppkallad efter den brittiske ekonomen John Maynard Keynes.
Monetarism Teori som fokuserar på pengar som den centrala faktorn i ekonomin. Från latin “moneta” vilket betyder mynt.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de mest betydande faktorerna bakom den globala finanskrisen 2008?
  • B. Hur påverkar olika ekonomiska teorier våra svar på kriser?
  • C. Vilka konsekvenser har ekonomiska kriser för samhället på lång sikt?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en visuell presentation om en specifik ekonomisk kris som de väljer. De ska inkludera orsaker, effekter, och teorier kopplade till krisen. Presentationen ska vara minst 5 minuter lång och kan ges i form av ett digitalt bildspel eller en affisch. Eleverna ska också presentera sina projekt för klassen, och detta ska ge en möjlighet för diskussion och frågor.

Exit-ticket


Fråga Svar
Vad är en ekonomisk kris? En period av signifikant ekonomisk nedgång.
Nämn en ekonomisk teori relaterad till kriser. Keynesianism.
Hur kan vi förhindra framtida kriser? Genom att tillämpa lärdomar från tidigare kriser.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en essä där de analyserar en ekonomisk kris av deras val. De ska inkludera teori, orsaker och konsekvenser av krisen. Essän ska vara mellan 2-3 sidor (A4).

Citat

“Det är i kriser som vi verkligen ser varandras sanna karaktärer.” – Anna Wintour Detta citat påpekar vikten av att analysera hur kriser påverkar oss som individer och samhälle, vilket kopplar an till de analyserade ekonomiska kriserna i lektionen.

“`


Modern Tillbaka-knapp