Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 2. Konspirationsteorier – varför uppkommer de och vilka mänskliga behov de svarar på. [Gymnasiet]

Lektion: Konspirationsteorier i Samhällskunskap 2

Lektionsplanering: Konspirationsteorier i Samhällskunskap 2

Årskurs: Gymnasiet åk 2
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Konspirationsteorier – varför uppkommer de och vilka mänskliga behov de svarar på

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E
Medier, informationsspridning och källkritik med fokus på demokrati och samhällsfrågor. Hur tolkningar av samhällsinformation kan skilja sig åt i olika grupper, inklusive fenomen som konspirationsteorier och desinformation. Eleven visar grundläggande kunskaper om samhällets funktion och kan föra enkla resonemang om informationsspridning, mediernas roll och olika samhällets utmaningar utifrån perspektiv som demokrati och källkritik.

Bildspelet: Konspirationsteorier

Bild 1: Introduktion

  • Titel: Vad är en konspirationsteori?
  • Definition: En förklaring som hävdar att viktiga händelser eller situationer orsakas av hemliga sammansvärjningar.
  • Exempel på vanliga konspirationsteorier.
  • Syfte: Att förstå vad begreppet innebär och dess roll i samhället.

Bild 2: Mänskliga behov som konspirationsteorier svarar på

  • Behov av förståelse – att förklara det oförklarliga.
  • Behov av kontroll – att känna att man har makt i en osäker värld.
  • Behov av identitet och tillhörighet – att vara del av en grupp med “sanning”.
  • Behov av mening – att hitta en berättelse som förklarar komplexa händelser.

Bild 3: Psykologiska mekanismer bakom konspirationsteorier

  • Kognitiv bias – bekräftelsebias, mönstersökande och misstänksamhet.
  • Rädsla och oro – stärker behovet att hitta sammanhang och orsaker.
  • Social påverkan och grupptryck.

Bild 4: Varför uppkommer konspirationsteorier?

  • Social osäkerhet och kriser (exempelvis pandemier, politiska konflikter).
  • Brist på tillit till myndigheter och experter.
  • Informationsoverload och svårigheter att bedöma källor.

Bild 5: Hur sprids konspirationsteorier?

  • Sociala medier och digitala plattformar – snabbt och utan filter.
  • Ekobubblor och filterbubblor som förstärker övertygelser.
  • Klimat där misstro och polarisering ökar.

Bild 6: Konsekvenser av konspirationsteorier

  • Polarisering och splittring i samhället.
  • Minskad tillit till demokratin och vetenskapen.
  • Direkta och indirekta hot mot folkhälsa och säkerhet.

Bild 7: Källkritik som motvikt

  • Strategier för att kontrollera information.
  • Hur man kan kritiskt granska källor och ifrågasätta påståenden.
  • Verktyg och resurser för elever att använda.

Bild 8: Diskussion och reflektion

  • Vilka behov tror ni konspirationsteorier fyller för människor?
  • Kan konspirationsteorier någonsin ha positiva effekter?
  • Hur kan vi som medborgare arbeta för att minska spridningen av osanningar?

Modern Tillbaka-knapp