Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Globala kriser: Pandemier och politik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Globalisering och dess betydelse utifrån ett demokratiskt, ekonomiskt och politiskt perspektiv samt för individer, grupper och nationer. Analys av utmaningar som individen, nationen och jorden står inför i en globaliserad värld. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder samt värdera dem med nyanserade omdömen. |
[Gy11, Samhällskunskap 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till pandemiers påverkan (10 min)
- Inled med en kort presentation av pandemier genom historien.
- Diskutera vad en pandemi innebär och ge exempel på kända pandemier.
- Engagera eleverna i en öppen diskussion om hur pandemier förändrar samhällen.
- Förklara vikten av att förstå politikens roll i hanteringen av pandemier.
2. Grupper och samhällsansvar (15 min)
- Indela klassen i små grupper och ge varje grupp en pandemi att analysera.
- Be dem identifiera politiska beslut kopplade till pandemin de fått.
- Ge grupperna tid att diskutera och förbereda en kort redovisning.
- Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
3. Analys av nuläget (15 min)
- Använd aktuella exempel på pandemisituationer.
- Diskutera som klass politiska åtgärder och deras effekt på samhället.
- Analysera hur olika länder hanterat pandemin och jämför strategier.
- Håll en diskussion om vad vi kan lära oss av dessa situationer socialt och politiskt.
4. Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta lektionen och lyft fram de viktigaste lärdomarna.
- Diskutera vad eleverna anser kan förbättras i hantering av framtida pandemier.
- Avsluta med att ställa frågor som eleverna får reflektera över hemifrån.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Pandemins påverkan på globala system. Förstå de komplexa interaktionerna mellan hälsa, ekonomi och politik under en pandemi.
- Historiska pandemier. Lär om tidigare pandemier och deras långsiktiga sociala, politiska och ekonomiska konsekvenser.
- Forskning och utveckling. Discus om hur vetenskaplig forskning har format svaren på pandemier och dess politiska implikationer.
- Internationellt samarbete. Analysera hur olika länder kan arbeta tillsammans under en global kris.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Pandemi | En global spridning av en smittsam sjukdom. | Grekiska “pandemos” som betyder “alla folket”. |
Globalisering | Processen av ökad interdependens mellan länder på alla plan. | Från latin “globalis” som betyder “världsomfattande”. |
Politik | Aktiviteten kring att fatta beslut i grupper, särskilt i regeringar. | Från grekiska “politikos” vilket relaterar till stadsfrågor. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan olika regeringsstrategier påverka resultaten i hanteringen av en pandemi?
- B. Vilket ansvar har medborgarna under en pandemi?
- C. Hur kan vi som samhälle bygga mer motståndskraftiga strukturer för framtida kriser?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper där de skapar en kort presentation, antingen som en PowerPoint eller genom medieproduktion, om en specifik pandemi och dess politiska konsekvenser. De ska inkludera data om hur samhället påverkades samt diskutera möjliga lärdomar som kan tillämpas på framtida pandemier.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en pandemi? | En spridning av en sjukdom över hela världen. |
Ge ett exempel på en historisk pandemi. | Bubonic plague (pesten). |
Hur kan politik påverka hälsovård under en pandemi? | Genom beslutsfattande kring resurshantering och stödprogram. |
Varför är internationellt samarbete viktigt vid pandemier? | För att effektivt hantera spridningen av sjukdomar över gränser. |
Vad innebär globalisering? | Ökad interdependens mellan länder. |
Nämn en lärdom från pandemihantering. | Betydelsen av att ha beredskapsplaner. |
Vilka roll har media under pandemier? | Att informera och ibland desinformation. |
Vad kan vi göra för att förbereda oss för framtida pandemier? | Utveckla bättre hälsosystem och utbildning. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion på minst 2 sidor A4 där de reflekterar över vad de anser är de viktigaste politiska lärdomarna från pandemier i historien och hur dessa kan tillämpas på nuvarande och framtida globala kriser.
Citat
”In the middle of difficulty lies opportunity.” – Albert Einstein (1930). I detta citat reflekteras hur svåra tider, såsom pandemier, kan ge upphov till förändringar och innovation. Det belyser vikten av att se möjligheter även under kriser.