Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Barn och lagar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Barns rättigheter, lagar som rör barn, samt betydelsen av att skydda barn i samhället. | Eleven kan ge exempel på några lagar som handlar om barn och deras rättigheter. |
[Lgr22, Samhällskunskap, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till barns rättigheter (10 min)
- Beskriv kort vad barns rättigheter handlar om.
- Diskutera varför det är viktigt att skydda barn.
- Presentera FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) och dess syften.
- Ställ frågor till eleverna om vad de tror att barnen har för lagar som skyddar dem.
2. Genomgång av specifika lagar (15 min)
- Presentera några centrala lagar som berör barn, exempelvis Skollagen och socialtjänstlagen.
- Diskutera lagarnas innehåll och syfte.
- Ge exempel på hur dessa lagar skyddar barns rättigheter.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt grupperna diskutera ett scenario där ett barns rättigheter kan vara hotade.
- Om grupperna vill, låt dem presentera sina tankar för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
- Diskutera varför det är viktigt att vara medveten om lagar och rättigheter som rör barn.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Barnkonventionen: En viktig internationell överenskommelse som skyddar barns rättigheter.
- Skollagen: Reglerar rätten till utbildning och hur skolor ska fungera.
- Socialtjänstlagen: Hur samhället skyddar barn som far illa.
- Rättigheter: Vilka rättigheter har barn i dag?
- Skydd: Hur lagar arbetar för att skydda barn från våld och övergrepp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Barnkonventionen | En internationell överenskommelse för barns rättigheter. | Latinska “conventio” som betyder “överenskommelse”. |
Rättigheter | Lagligt skyddade friheter eller förmåner som ges till individer. | Kommer från latinets “jus”, som betyder rätt. |
Lagar | Regler som är skapade av staten för att upprätthålla ordning. | Härstammar från fornnordiskans “lag”, som betyder “regel”. |
Skola | En institution för lärande och utbildning. | Från latinets “schola”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tycker ni att samhället kan bli bättre på att skydda barns rättigheter?
- B. Vad innebär det att man som barn alltid ska ha rätt till en skolutbildning enligt lag?
- C. Hur kan barn själva påverka sina rättigheter, tror du att vuxna lyssnar på barn?
Aktivitet
Låt eleverna skapa affischer som illustrerar barnkonventionen. Dela ut material som papper, färgpennor och lim. De kan illustrera en specifik rättighet och berätta varför den denna rättighet är viktig. När affischerna är klara, kan de sätta upp sina verk i klassrummet för att påminna alla om barns rättigheter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är Barnkonventionen? | En överenskommelse för barns rättigheter. |
Nämn en lag som skyddar barns rättigheter. | Skollagen. |
Varför är barns rättigheter viktiga? | För att skydda dem. |
Vad gör socialtjänsten för barn som far illa? | Ger skydd och stöd. |
Hur kan ni som barn påverka era rättigheter? | Genom att lämna synpunkter. |
Vad innebär det att ha rätt till utbildning? | Att alla barn ska få gå i skolan. |
Vilka fångar barnkonventionen, tycker ni? | Barn upp till 18 år. |
Hur skyddas barn genom lagar? | Genom regler och stödåtgärder. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (1-2 sidor A4) om en lag som påverkar deras liv. De ska förklara vad lagen handlar om och hur den skyddar dem eller påverkar deras rättigheter.
Citat
“Varje barn har rätt till en uppväxt utan våld och övergrepp.” — FN:s Barnkonvention, 1989. Detta citat visar på vikten av att skydda barn och skapa en trygg miljö för dem, vilket knyter an till lektionen om lagar och rättigheter.