Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Samhällskunskap. Demokratiska beslut och medborgares rättigheter och skyldigheter. [Åk 4]

Ämne: Samhällskunskap

Årskurs: 6

Lektionsplanering: Demokrati utifrån Puls 6

Tema

Demokrati (sidorna 26-27 i Puls 6, Natur och Kultur)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Demokratiska beslut och hur de går till Eleven har grundläggande kunskaper om demokratiska beslut och kan samtala om demokratiska värden. Eleven har goda kunskaper om demokratiska beslut, visar på samband och kan föra utvecklade samtal.
Människors rättigheter och skyldigheter i samhället Eleven kan ge exempel på människors rättigheter och skyldigheter. Eleven förklarar samband mellan människors olika rättigheter och skyldigheter på ett tydligt sätt.

[Lgr22, Samhällskunskap, Åk 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokrati (10 min)

  • Presentera begreppet demokrati, dess betydelse och ursprung.
  • Beskriv kort historiken med demokrati, t.ex. antikens Aten.
  • Visa eleverna sidorna 26-27 i Puls 6 och gå igenom bilder och nyckelord.
  • Diskutera skillnaden mellan demokrati och andra styrelseskick.
  • Fråga eleverna vad de vet om demokrati och vilka exempel de kan ge.

2. Demokratiska processer och beslut (10 min)

  • Förklara hur demokratiska beslut fattas idag – val, röstning, majoritetsbeslut.
  • Ge exempel på elevdemokrati som skolråd eller klassråd.
  • Diskutera varför olika mänskliga rättigheter är viktiga i en demokrati.
  • Lägg vikt vid hur rättigheter och skyldigheter hänger ihop.

3. Gruppdiskussion: Rättigheter och skyldigheter (10 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Varje grupp diskuterar några exempel på rättigheter och skyldigheter.
  • Samla elevernas tankar gemensamt i klassrummet.
  • Fokusera på hur alla måste ta sitt ansvar i en demokrati.

4. Koppling till Puls 6:s faktatexter (10 min)

  • Läs högt eller låt eleverna läsa texten på sidorna 26-27.
  • Förtydliga viktiga begrepp som demokrati, rättigheter, skyldigheter, frihet.
  • Svara på frågor och förklara svåra ord.
  • Visualisera gärna viktiga punkter med hjälp av en tavla eller bildstöd.

5. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad lektionen handlat om.
  • Ställ öppna frågor: Vad betyder demokrati för dig? Varför är det viktigt?
  • Avsluta med att eleverna får skriva eller rita något de lärt sig.
  • Ge förslag på hur de kan vara delaktiga i demokratiska processer i skolan.

Ämnesinnehåll

  • Demokrati: Ett styrelseskick där människor tillsammans bestämmer genom röstande och majoritetsbeslut. Elever bör förstå demokratins grunder och syfte.
  • Rättigheter och skyldigheter: Demokrati bygger på att alla har rättigheter, men också skyldigheter som att följa lagar och respektera andra.
  • Demokratiska beslut: Hur val och beslut går till, varför det är viktigt att alla får vara med och bestämma.
  • Elevdemokrati: exempel på demokratiska processer i skolan, som klassråd och elevinflytande.
  • Begreppsförståelse: Ord som frihet, ansvar, rättvisa, val och majoritet måste förklaras klart och tydligt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Folkstyre, där folket är med och bestämmer genom val. Grekiska “demos” (folk) + “kratos” (makt)
Rättigheter De friheter och skydd som individer har enligt lag och samhällsregler. Från latinets “rectus”, som betyder “rätt”
Skyldigheter De plikter och ansvar individer har i samhället. Från gammal svenska “skuld”, kopplat till ansvar
Majoritet Den större delen av en grupp eller de flesta röster i ett beslut. Från latinets “major” som betyder “större”
Frihet Möjlighet att välja och handla utan hinder, inom lagens ramar. Från fornsvenskan, besläktat med ord som “fri”

Diskussionsfrågor

  1. Vad skulle hända om vi inte hade någon demokrati i vårt samhälle? Kan du tänka dig några fördelar och nackdelar med ett sådant samhälle? Hur skulle det påverka dig och dina vänner?
  2. Tänk dig att du är i en klass där majoriteten vill göra något som du tycker är fel eller orättvist. Hur kan du göra för att ändå påverka eller visa din åsikt i en demokrati?
  3. Varför är det viktigt att alla människor har rättigheter, även om vi ibland tycker olika? Hur kan detta bidra till att ett samhälle fungerar bra?
  4. Finns det situationer då det är okej att begränsa någons frihet för att skydda andra? Hur bestämmer man det i en demokrati?

Aktivitet

Eleverna får i grupp göra en kort rolllek där de simulerar ett klassråd. De får i uppgift att besluta om en sak som rör klassen, till exempel vilken aktivitet som ska göras på rasten. En elev är ordförande, några andra föreslår och argumenterar, medan resten röstar. Efter rollleken diskuterar klassen hur beslutet gick till, hur rättvist det kändes och varför det är viktigt att lyssna på allas åsikter i en demokrati. Denna aktivitet samtidigt synliggör demokratiska processer och ger elever praktisk erfarenhet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad betyder demokrati? Demokrati betyder folkstyre där alla är med och bestämmer tillsammans.
Hur fattas demokratiska beslut? Beslut fattas genom röstning där majoriteten bestämmer.
Ge ett exempel på en rättighet i en demokrati. Rätten att säga sin åsikt eller delta i val.
Varför är skyldigheter viktiga? Utan skyldigheter skulle samhället inte fungera eller vara rättvist.
Vad är elevdemokrati? Elevdemokrati är när elever är med och bestämmer i skolan, t.ex. i klassråd.
Vad menas med majoritet? Majoritet är den större delen eller flest röster i en grupp.
Varför måste man respektera andras åsikter? För att alla ska känna sig trygga och kunna delta i demokratin.
Kan man begränsa frihet i en demokrati? Ja, men det måste ske för att skydda andra och följa lagar.
Vad är skillnaden mellan demokrati och diktatur? I demokrati är makten hos folket; i diktatur styr en person eller liten grupp ensam.
Varför är det viktigt att rösta i val? För att påverka vem som bestämmer och göra sin röst hörd.

Citat

”Demokratin är den värsta av alla styrelseformer – förutom alla andra.” – Winston Churchill (1947)
Det här citatet visar på demokratins komplexitet men också dess överlägsna fördelar jämfört med andra styrelseskick. Det uppmuntrar elever att reflektera över varför demokrati är viktigt trots sina brister.

”Frihet betyder ansvar. Det är därför som de flesta människor fruktar frihet.” – George Bernard Shaw (1926)
Citaten hjälper elever att förstå att demokrati och frihet också innebär ansvar och att detta kan vara en utmaning att ta på sig.


Modern Tillbaka-knapp
×