Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 1-3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Förstå begreppet vänskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Individer och gemenskaper, att känna till och förstå begreppen vänskap, gemenskap och att diskutera hur man skapar och upprätthåller vänskapsrelationer. | Eleven kan enkelt förklara vad vänskap innebär samt ge exempel på vänskapsrelationer och hur de kan se ut i olika situationer. Eleven kan också delta i diskussioner kring vänskap. |
[Lgr22, Samhällskunskap, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till vänskap (10 min)
- Presentera ämnet vänskap för klassen.
- Diskutera vad vänskap betyder med hjälp av exempel.
- Fråga eleverna om vad som kännetecknar en bra vän.
- Ge exempel på olika typer av vänskapsrelationer.
- Berätta om vänskapskapande (15 min)
- Led en diskussion om hur eleverna kan bli vänner.
- Be eleverna att dela med sig av sina erfarenheter av att bli vän med någon.
- Diskutera vikten av att vara snäll och lyssna på varandra.
- Ge exempel på situationer där man kan skapa vänskap.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Be varje grupp diskutera vad de tycker är viktigt i en vänskap.
- Ge grupperna tid att diskutera och förbereda en kort presentation.
- Samla in grupperna för att dela sina tankar med klassen.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
- Fråga eleverna hur de kan använda kunskaperna om vänskap i sina egna liv.
- Uppmuntra till avslutande reflektion om hur de vill vara som vänner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vänskapens betydelse. Vänskap är en viktig del av vårt sociala liv, som bidrar till vår känsla av lycka och tillhörighet.
- Färdigheter i social interaktion. Genom att förstå och öva på att vara en bra vän lär sig eleverna viktiga sociala färdigheter.
- Respekt och empati. Att förstå vikten av att visa respekt och empati i vänskapsrelationer är centralt.
- Olika vänskapsrelationer. Vänskap kan se olika ut och bero på kultur, miljö samt individers personligheter.
- Konflikthantering. En del av vänskap är att hantera konflikter och missförstånd som kan uppstå.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Vänskap | En relation mellan personer baserat på tillit, respekt och förståelse. | Från fornnordiska “vinr” som betyder “vän”. |
Respekt | Att värdera och erkänna andra människors känslor och gränser. | Från latin “respectus” som betyder “återblick” eller “uppmärksamhet”. |
Empati | Förmågan att förstå och dela andras känslor. | Från grekiska “empatheia” som betyder “känsla”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad gör en bra vän enligt er? Kan ni ge exempel på situationer där ni har sett god vänskap?
- B. Hur kan vi hantera konflikter med vänner på ett bra sätt?
- C. Vad skulle hända om vi inte bryr oss om varandras känslor i en vänskap?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppdrag att skapa en kort teater där de visar en vänskapsrelation. De ska inkludera en konflikt och hur den löses. Detta hjälper dem att konkretisera och reflektera över begreppet vänskap och dess utmaningar. Teatern ska vara enkel och inte ta mer än fem minuter att uppföra, och eleverna ska få tid att öva tillsammans innan de framför den för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder vänskap för dig? | |
2. Nämn tre egenskaper du tycker är viktiga hos en vän. | |
3. Hur kan du visa att du är en bra vän? | |
4. Vad gör du om du får bråka med din vän? | |
5. Kan du ge ett exempel på en situation där du har hjälpt en vän? | |
6. Vad tycker du om att dela med dig av dina känslor till vänner? | |
7. Hur kan vi stärka vänskapsbanden i klassen? | |
8. Vad har ni lärt er om vänskap under denna lektion? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en tid då de hjälpte eller stöttade en vän. Berättelsen ska vara 1-2 sidor lång och inkludera både vad som hände och hur det kändes att vara där för sin vän. Detta syftar till att förstärka förståelsen av vänskap genom egna erfarenheter.
Citat
“En vän är en som vet allt om dig och ändå älskar dig.” – Elbert Hubbard, 1900
Citatet handlar om vikten av akceptans och förståelse i vänskap. Det knyter an till lektionen genom att understryka att verkliga vänner accepterar varandras brister och styrkor.