Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Globaliseringens effekter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Undervisningen i samhällskunskap ska behandla globalisering och dess betydelse utifrån ett demokratiskt, ekonomiskt och politiskt perspektiv samt för individer, grupper och nationer. Analys av utmaningar som individen, nationen och jorden står inför i en globaliserad värld. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för centrala teorier utifrån olika perspektiv. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för hur olika faktorer och förhållanden skapar olika förutsättningar för individer, grupper och nationer. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till globalisering (10 min)
- Presentera vad globalisering innebär.
- Diskutera dess historiska utveckling.
- Ge exempel på globaliseringens manifestationer i dagens samhälle.
- Fråga eleverna vad de tycker om globalisering.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp ett perspektiv på globalisering (positivt/negativt).
- Be grupperna diskutera och notera sina tankar.
- Låt grupperna presentera sina diskussioner för klassen.
3. Källkritik (15 min)
- Introducera vikten av källkritik i samhällskunskap.
- Ge exempel på pålitliga och opålitliga källor.
- Låt eleverna utvärdera en artikel tillsammans med läraren.
- Diskutera hur information från olika källor kan påverka synen på globalisering.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen med att diskutera vad eleverna lärt sig.
- Ställ frågor om deras åsikter kring globalisering.
- Ge exempel på aktuella händelser kopplade till globalisering.
- Förbered eleverna för nästa lektion som kommer att handla om hållbar utveckling.
Ämnesinnehåll
Här listas viktiga kunskaper och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Globaliseringens effekter: Förstå hur globalisering påverkar olika samhällen och individer.
- Ekonomiska faktorer: Titta på hur ekonomiska relationer förändras i en global värld.
- Social påverkan: Se hur kulturella och sociala strukturer förändras genom global kommunikation.
- Politisk påverkan: Diskutera betydelsen av internationella relationer och avtal.
- Hållbar utveckling: Analysera hur globalisering och hållbarhet kan samexistera.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Globalisering | Process där länder blir mer sammanlänkade genom kulturella, ekonomiska och politiska interaktioner. | Från latin “globalis” som betyder “världsomfattande”. |
Källkritik | Metod för att granska och värdera trovärdigheten hos källor. | Från tyska “Kritik”, betyder att ifrågasätta. |
Hållbarhet | Förmåga att tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. | Från engelska “sustainability”, av latin “sustinere”, som betyder “att hålla upp”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur upplever ni att globalisering påverkar ert dagliga liv?
B. Vilka är de största fördelarna och nackdelarna med globalisering, enligt er?
C. Hur kan vi som samhälle arbeta för en hållbar globalisering?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en affisch som visar både positiva och negativa effekter av globalisering. De ska inkludera exempel från verkligheten och kommande händelser. Affischen ska presenteras för klassen och väcka diskussion kring ämnet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är globalisering? | En process där länder blir mer sammanlänkade. |
Ge ett exempel på positiv effekt av globalisering. | Kulturell utbyte mellan länder. |
Ge ett exempel på negativ effekt av globalisering. | Ökad konkurrens kan leda till lokala företag i konkurs. |
Vad betyder hållbar utveckling? | Att tillgodose behov utan att skada framtida generationer. |
Vad är källkritik? | Granskning av information för att bedöma dess trovärdighet. |
Nämn en källa för pålitlig information. | Vetenskapliga tidskrifter. |
Hur kan vi motverka negativa effekter av globaliseringen? | Genom att främja lokala produkter. |
Vad är ett exempel på en aktuell globaliseringsfråga? | Klimatförändringar och deras globala påverkan. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en uppsats om hur globalisering påverkar deras liv. De ska inkludera både positiva och negativa aspekter och ge exempel. Uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång och presenteras vid nästa lektion.
Citat
”Den som inte är intresserad av politik är dömd att bli styrd av dem som är intresserade.” – Plato, ca 400 f.Kr.
Detta citat belyser vikten av att vara aktiv och engagerad i samhällsfrågor, vilket är centralt i studiet av globaliseringens effekter.