Lektionsplanering
Redogörelse
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Källkritik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Varierande källor och deras användning i samhällsfrågor. Reliabilitet och objektivitet hos källor. | Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda olika källor för att undersöka samhällsförhållanden. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till källkritik (10 min)
- Inled lektionen med att fråga eleverna vad de vet om källkritik.
- Diskutera varför det är viktigt att vara källkritisk i dagens samhälle.
- Introducera de klassiska källkritiska frågorna: “Hur/varför?”, “Är det verkligen så?”, “Hur vet vi det?” och “Skulle det kunna vara på annat sätt?”.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela upp eleverna i små grupper och ge dem ett fall eller en nyhet att diskutera utifrån de källkritiska frågorna.
- Be dem notera sina tankar och argumentera för sina åsikter.
3. Presentation av gruppearbete (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina diskussioner för klassen.
- Samla upp och diskutera olika perspektiv som framkommit.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från diskussionerna.
- Be eleverna reflektera över hur de kan använda källkritik i sin egen vardag.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Källkritikens betydelse. Eleverna lär sig vad källkritik är och varför det är viktigt för att kunna göra informerade val.
- Källkritiska frågor. Genom att ställa dessa frågor kan eleverna bli bättre på att granska information.
- Olika typer av källor. Skillnaden mellan primära och sekundära källor samt deras värde.
- Att identifiera påverkan. Hur författarens avsikt kan påverka informationen.
- Praktisk tillämpning. Hur eleverna kan använda källkritik i sina egna liv, t.ex. vid val av information och källor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Källkritik | Metod för att bedöma källors trovärdighet. | Från latin “cella” = förvaring, “kritik” från grekiska “kritikos”. |
Primärkälla | En originalkälla som inte har bearbetats. | Från latin “primarius” = första. |
Sekundärkälla | En källa som däremot baseras på primärkällor. | Från latin “secundarius” = andra. |
Trovärdighet | Hur pålitlig något bedöms vara. | Från gammalsvenska “troverdig”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle ni förklara skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla för någon som inte vet vad de är?
- B. Kan ni ge exempel på situationer där ni behöver vara källkritiska i er vardag?
- C. Finns det någon gång då ni har fått felaktig information? Hur visste ni att den var fel?
Aktivitet
Eleverna ska välja en aktuell artikel eller nyhet och använda de källkritiska frågorna för att granska innehållet. De ska skriva en kort rapport där de svarar på varje fråga och ger sin åsikt om trovärdigheten av informationskällan. Rapporten ska vara 1-2 sidor lång.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är källkritik? | En metod för att bedöma och utvärdera källors trovärdighet. |
2. Vad innebär en primärkälla? | En originalkälla, t.ex. en ögonvittnesskildring. |
3. Vad är en sekundärkälla? | En källa som refererar till eller analyserar primärkällor. |
4. Vad innebär trovärdighet? | Hur pålitlig och sanningsenlig information är. |
5. Vilka källkritiska frågor kan vi ställa? | Hur/varför?, Är det verkligen så?, Hur vet vi det?, Skulle det kunna vara på annat sätt? |
6. Varför är källkritik viktigt? | För att kunna göra informerade beslut och undvika desinformation. |
7. Nämn ett ex. på hur man kan vara källkritisk i sin vardag. | Genom att granska nyheter på sociala medier innan man delar dem. |
8. Vad kan hända om vi inte är källkritiska? | Vi kan sprida falsk information och bli vilseledda. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort reflektion över en nyhet de läst under veckan. De ska använda källkritiska frågor för att analysera informationen i texten och avsluta med sina egna tankar om hur trovärdig de tycker att nyheten är. Rapporten ska vara 1-2 sidor lång.
Citat
“Lär dig att tänka, inte vad du ska tänka.” – Margaret Mead, 1901-1978. Detta citat betonar vikten av kritiskt tänkande och hur vi måste vara självständiga i vår granskning av information.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.