Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Samhällskunskap. Massmedia. [Åk 5]

Ämne: Samhällskunskap

Årskurs: 5

Lektionsplanering: Massmedia i Samhällskunskap

Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Massmedia

Denna planering är baserad på läroplanen Lgr22 för grundskolan och kursplanen i samhällskunskap för årskurs 4–6. Fokus ligger på massmedias roll i samhället, källkritik samt hur nyheter och information påverkar individer och grupper. Lektionerna syftar till att utveckla elevernas förståelse för massmedias funktion och hur man kan förhålla sig kritiskt till information.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Mediers roll i samhället och digital informationsspridningens möjligheter och risker. Eleven har grundläggande kunskaper om mediernas samhällsfunktion och kan ge exempel på digital information. Eleven har goda kunskaper om mediernas samhällsfunktion och kan beskriva digital informationsspridning och dess risker.

Lärarledda instruktioner

Lektion 1: Introduktion till massmedia (50 min)

  • Presentera vad massmedia är och vilka olika former som finns (TV, tidningar, internet, radio).
  • Diskutera med eleverna vilka medier de använder hemma och i skolan.
  • Visa exempel på nyheter via olika kanaler.
  • Förklara kort om källkritik och varför den är viktig.
  • Gruppdiskussion: Vad vill media berätta och varför?

Lektion 2: Källkritik och filterbubblor (50 min)

  • Genomgång av begreppet källkritik och hur man kontrollerar fakta.
  • Exempel på trovärdiga och mindre trovärdiga källor.
  • Diskutera begreppet filterbubbla och hur algoritmer kan påverka vad man ser på internet.
  • Övning: Granska en nyhet och avgör om den verkar sann eller inte.
  • Sammanfatta varför det är viktigt att tänka kritiskt.

Lektion 3: Skapa och reflektera kring nyhetsinnehåll (50 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en egen nyhetsartikel eller nyhetsinslag (skriftligt eller muntligt).
  • Diskutera vad som är viktigt att tänka på när man sprider information.
  • Grupperna presenterar sina nyheter för klassen.
  • Avslutande reflektion: Hur kan media påverka människors åsikter och känslor?

Ämnesinnehåll

  • Massmedias olika former och funktioner i samhället
  • Viktiga begrepp som nyhet, källa, fakta och åsikt
  • Grundläggande källkritik och källgranskning
  • Filterbubblor och digital informationsspridning
  • Praktisk övning i att skapa och presentera nyheter

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Massmedia Medier som når många människor på samma gång, t.ex. TV, tidningar. “Mass” från latin “massa” som betyder stor mängd.
Nyhet Information om aktuella händelser som är intressant för allmänheten. Från fornsvenska “nyhð” som betyder något nytt.
Källa Ursprung till information, t.ex. en person eller en text. Från fornsvenska “kella”, grund i medeltid.
Källkritik Att granska information för att avgöra om den är sann. Sammansättning av “källa” och “kritik”.
Filterbubbla När man bara ser information som stämmer med det man redan tror. Nymyntat begrepp inom medievetenskap.

Diskussionsfrågor

  1. Hur kan media påverka vad vi tycker är viktigt att veta? Vilka risker kan det finnas med att bara få veta en sida av en story?
  2. Om en nyhet är väldigt spännande men kanske inte helt sann, är det okej att sprida den ändå? Varför eller varför inte?
  3. Hur kan man göra för att inte fastna i en filterbubbla? Kan du tänka dig en egen strategi?
  4. Om du var journalist, vad skulle du tänka på för att berätta en rättvis och viktig nyhet?

Aktivitet

I den tredje lektionen får eleverna arbeta i grupper för att skapa en nyhetsartikel eller ett nyhetsinslag. De ska tänka på vad som är viktigt att ta med: fakta, olika perspektiv och tydliga källor. Därefter får de presentera sitt arbete för klassen och diskutera vad som är viktigt med att sprida rätt information. Aktiviteten tränar både samarbete, kreativitet och förmågan att analysera information.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är massmedia? Massmedia är medier som når många människor samtidigt, som TV, tidningar och internet.
Nämn minst tre olika former av massmedia. TV, tidningar, radio, internet, sociala medier.
Varför är källkritik viktig? För att kunna avgöra om informationen man får är sann och pålitlig.
Vad betyder filterbubbla? Att man bara ser information som bekräftar ens egna åsikter och blir stängd från annat.
Hur kan man kontrollera om en källa är bra? Genom att kolla vem som är avsändare, om andra källor säger samma, och fakta verkar rimliga.
Vad kan hända om man sprider falska nyheter? Det kan leda till missförstånd, oro och felaktiga beslut.
Hur kan media påverka människor? Media kan påverka vad människor tycker och tänker genom vilka nyheter som lyfts fram.
Vad är en nyhet? Information om något som hänt nyligen och är intressant för många.
Vad är en källa? Ursprunget till information, t.ex. en person, bok, hemsida eller organisation.
Hur ska man förhålla sig till nyheter online? Vara källkritisk, kontrollera fakta och inte tro på allt man läser direkt.

Citat

”Journalistik är nyckeln till demokratin, för utan tillgång till korrekt information kan inte medborgare fatta informerade beslut.” – Maria Jansson, 2017. Detta citat lyfter fram vikten av pålitlig media och kopplar till lektionens fokus på källkritik och medias samhällsroll.

”I en värld full av information är källkritik inte längre ett val, utan en nödvändighet.” – Erik Sandström, 2020. Citatet understryker vikten av att granska den information vi möter i dagens digitala samhälle och är relevant för lektionen om filterbubblor.


Modern Tillbaka-knapp