Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Samhällsekonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering. Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form. Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys. |
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till samhällsekonomi (10 min)
- Inled med att förklara vad samhällsekonomi innebär och dess betydelse.
- Ge exempel på ekonomiska strukturer i Sverige och internationellt.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå samhällsekonomi i dagens samhälle.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
2. Genomgång av resurser och fördelning (15 min)
- Förklara hur resurser fördelas i samhället och betydelsen av detta.
- Presentera begrepp som tillgångar, skulder, inkomster och utgifter.
- Diskutera skillnader i fördelning av resurser mellan olika samhällsgrupper.
- Använd exempel och statistik för att belysa diskussionen.
3. Gruppdiskussion och övning (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera olika scenarier.
- Ge varje grupp ett fall som rör samhällsekonomi att analysera.
- Be grupperna presentera sina slutsatser för klassen efter diskussion.
- Facilitera en gemensam diskussion efter varje presentation.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen och betona viktiga punkter.
- Ställ följdfrågor för att uppmuntra till vidare reflektion.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om ämnet.
- Avsluta med att koppla lektionens innehåll till aktuella samhälleliga händelser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Samhällsekonomi: Lär om de grundläggande begreppen inom samhällsekonomi, inklusive hur resurser fördelas och hur detta påverkar olika samhällsgrupper.
- Ekonomiska strukturer: Förstå hur hushållen, staten och företagen samverkar i ekonomin och hur dessa strukturer påverkar välfärd och tillväxt.
- Konsumenträtt: Lär om konsumenters rättigheter och skyldigheter samt hur man skyddar sig som konsument.
- Källkritik: Utveckla förmågan att kritiskt granska information och förstå vikten av trovärdighet i medier.
- Ekonomisk påverkan: Diskutera hur samhällsekonomiska förändringar påverkar individers privatekonomi.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Resurs | En tillgång som kan användas för produktion av varor och tjänster. | Från latin “resurrectio”, att återuppstå. |
Konsumtion | Processen av att använda varor och tjänster. | Från latin “consumere”, vilket betyder att förbruka. |
Inkomst | Den summa pengar som en person eller hushåll får in, exempelvis genom arbete. | Från latin “incomptus”, vilket betyder att inkomma. |
Skuld | Det belopp pengar som en person eller organisation är skyldig en annan. | Från fornnordiska “skuld”, vilket betyder ansvar. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkas samhället av en ojämn resursfördelning, och vad kan göras åt detta?
- B. Vilka ansvar har staten för att skydda konsumenters rättigheter i samhället?
- C. Hur kan en privatpersons ekonomiska situation påverka samhället i stort?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch som illustrerar olika aspekter av samhällsekonomi, inklusive begrepp som resurser, konsumtion och privatekonomi. De ska använda bilder, diagram och texter på affischen för att förklara dessa begrepp och deras inverkan på individens liv. Affischen ska avslutas med en sammanfattning av varför det är viktigt att förstå samhällsekonomi. Aktiviteten syftar till att stimulera kreativitet och samarbete i grupper.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är samhällsekonomi? | Studiet av hur resurser fördelas i samhället. |
Hur påverkar privatekonomi samhället? | Genom konsumenternas utgifter och sparande. |
Vad innebär källkritik? | Att granska och värdera källor innan man använder informationen. |
Vilken roll har medier i samhällsekonomin? | Att informera och påverka allmänheten och beslut. |
Hur kan resurser fördelas? | Genom olika system som marknadsekonomi eller planekonomi. |
Vad är en skuld? | En ekonomisk skyldighet att återbetala en summa pengar. |
Vad innebär konsumenträtt? | Rättigheter som skyddar konsumenten vid köp av varor och tjänster. |
Varför är tillväxt viktigt? | För att skapa fler jobb och öka välståndet i samhället. |
Hemuppgift
En hemuppgift för eleverna kan inkludera att de skriver en 1-2 sidor lång rapport där de undersöker och redogör för ett aktuellt samhällsekonomiskt ämne som de brinner för. De kan välja att fokusera på exempelvis konsumtion under pandemin eller resursernas inverkan på samhället. Rapporten ska innehålla källor som de har använt och en diskussion kring viktiga insikter från deras forskning.
Citat
”Ekonomi är konsten att välja.” – Thomas Sowell, 1987. Detta citat sammanfattar vikten av val inom ekonomiska system och relaterar direkt till ämnet samhällsekonomi genom att belysa vilka utmaningar och beslut som individer och samhällen ställs inför dagligen.