Ämne: SO (Samhällskunskap)
Årskurs: 6
Lektionsplanering: Hur Sverige styrs utifrån Puls SO 6
Jag har baserat denna lektionsplanering på Puls SO 6 som är en lärobok anpassad för årskurs 6 samt centrala delar i Läroplan för grundskolan Lgr22 för ämnet Samhällskunskap. Planeringen fokuserar på att förklara hur Sverige styrs med betoning på demokrati, Sveriges politiska system och olika nivåer av beslutanderätt enligt innehållet i Puls SO 6. Den hjälper eleverna att förstå demokratins principer och den svenska statens organisation, vilket är centralt innehåll i kursplanen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges demokratiska och politiska organisation på lokal och nationell nivå med kommuner, regioner, riksdag, regering och Sametinget. | Eleven har grundläggande kunskaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsprocesser fungerar. Eleven kan föra enkla resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut fattas i samhället. | Eleven har goda kunskaper om demokratiska värden och demokratiska beslutsprocesser och kan föra utvecklade resonemang om hur de kan kopplas till beslut i samhället. |
Källa: Lgr22, Samhällskunskap, Åk 4-6
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Sveriges styrning (10 min)
- Förklara kort vad demokrati betyder och varför det är viktigt.
- Visa eleverna en bild eller modell av Sveriges politiska system.
- Presentera de viktigaste delarna: kommun, region, riksdag, regering och Sametinget.
- Fråga eleverna vad de tror att de olika delarna gör.
- Ge en översikt av lektionens mål.
2. Demokrati och val (10 min)
- Förklara hur det går till vid svenska val.
- Diskutera vad rösträtt innebär och vilka som får rösta.
- Berätta om riksdagens roll i att stifta lagar.
- Visa exempel på demokratiska värden, som rättvisa och allas lika värde.
- Ge eleverna frågor att fundera över i par.
3. Sveriges politiska organisation (10 min)
- Gå igenom på lokal nivå: roll och uppgifter för kommun och region.
- Förklara skillnaden mellan dessa nivåer och den nationella nivån.
- Visa hur regering och riksdag samarbetar.
- Redogör kort för Sametinget och dess uppgift.
- Använd bokens illustrationer från Puls SO 6.
4. Beslutsfattande i praktiken (10 min)
- Ge exempel på beslut som tas på olika nivåer, t.ex. skolmåltider, kollektivtrafik, lagar.
- Diskutera hur dessa beslut påverkar individ och samhälle.
- Låt eleverna fundera på vad som händer om man inte följer besluten.
5. Sammanfattning och frågor (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig.
- Ställ reflekterande frågor.
- Knyt ihop med demokrati och medborgarnas rättigheter och skyldigheter.
- Förbered inför nästa lektion som kan fördjupa en av delarna eller handla om valsystemet.
Ämnesinnehåll
- Demokrati och val: Demokrati innebär att folket får vara med och bestämma, framför allt genom att rösta i val. Elever ofta tror att alla vuxna får rösta, det är därför viktigt att poängtera åldergränsen 18 år.
- Sveriges politiska nivåer: Sverige styrs på flera nivåer: kommun, region och nationell nivå. Elever kan ofta blanda ihop rollerna, så det är viktigt med tydliga exempel.
- Riksdag och regering: Riksdagen stiftar lagar medan regeringen leder landet och verkställer besluten. Viktigt att elever förstår skillnaden på dessa organ samt deras funktion.
- Sametinget: Sametinget representerar det svenska samiska folket och är en unik del av Sveriges demokratiska system. Myter om att det är ett eget land bör rättas till.
- Beslutsfattande: Beslut fattas på olika nivåer, och varje beslut har betydelse för individen och samhället. Elever behöver förstå hur vardagliga beslut kan kopplas till demokratiska processer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styrelsesätt där folket är med och bestämmer genom val. | Från grekiska “demos” = folk och “kratos” = makt. |
Riksdag | Sveriges folkvalda parlament som stiftar lagar. | “Rik” (land) och “dag” (dag, möte). |
Regering | Organ som styr landet och genomför riksdagens beslut. | Från det fornsvenska “regera” = styra. |
Kommun | Den lägsta nivån av lokal förvaltning med självstyre. | Från latin “communis” = gemensam. |
Region | Ett större geografiskt område som ansvarar för t.ex. vård. | Från latin “regio” = område, riktning. |
Diskussionsfrågor
- Vad skulle hända i Sverige om vi inte hade demokratiska val? Hur skulle det påverka dig och din familj? Kan andra sätt att styra ett land vara bättre eller sämre?
- Fundera på varför det finns olika nivåer i den svenska politiska organisationen. Varför tror du inte allt bestäms endast i riksdagen?
- Sametinget är en institution för ett urfolk i Sverige. Hur kan det vara viktigt att de har ett särskilt parlament? Vilka värden representerar det för Sverige?
- Ibland kan demokratiska beslut vara svåra att fatta eller leda till kompromisser. Kan du ge exempel på en situation där demokrati kan vara svår men ändå viktig?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en enkel ”politisk karta” över Sverige där de markerar kommun, region, riksdag och Sametinget. Varje grupp får beskriva vad deras enhet ansvarar för genom att skapa en kort presentation eller affisch. Efteråt samlas klassen för att jämföra och diskutera skillnaderna mellan nivåerna. Läraren kan använda Puls SO 6:s bilder och faktatexter som stöd. Aktiviteten syftar till att stärka förståelsen för hur samhällets olika delar styrs och hur de hänger ihop i en demokrati.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder demokrati? | Demokrati betyder folkstyre, där folket bestämmer genom val. |
Vilka nivåer finns i Sveriges politiska system? | Kommun, region, riksdag, regering och Sametinget. |
Vad gör riksdagen? | Riksdagen stiftar lagar och kontrollerar regeringen. |
Vad är röstning? | Ett sätt att välja representanter i demokratiska val. |
Vad ansvarar kommunen för? | Kommunen ansvarar för t.ex. skolor, socialtjänst och lokal planering. |
Vad gör regeringen? | Regeringen styr landet och verkställer riksdagens beslut. |
Vilken funktion har Sametinget? | Sametinget representerar samerna och arbetar med deras frågor. |
Varför är det viktigt med demokrati? | Demokrati ger alla människor möjlighet att påverka samhället. |
Vad är en lag? | En regel som gäller för alla i Sverige och beslutas av riksdagen. |
Varför finns det olika politiska nivåer? | För att beslut ska kunna fattas nära de som påverkas och för att kunna hantera olika frågor på rätt nivå. |
Citat
”Demokratin är den värdefullaste garanten för frihet och rättvisa i vårt samhälle.” – Anna Lindh (2002)
Detta citat kan användas för att visa vikten av demokrati som grund för rättvisa beslut och för att eleverna ska förstå demokratiska värden bakåt och framåt.
”I en demokrati är allas röst lika viktig.” – Olof Palme (1975)
Detta citat lyfter fram det demokratiska idealet om allas lika värde och rätten att påverka, vilket är centralt i undervisningen om hur Sverige styrs.