Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap. Tjernobylkatastrofen och hållbar utveckling. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Tjernobylkatastrofen och hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hållbar utveckling i olika sammanhang; hur människors val och handlingar påverkar natur och samhälle, exempelvis genom konsumtion och resursanvändning. Eleven redogör översiktligt för olika förutsättningar och möjligheter att med politiska medel nå en hållbar utveckling, med exempel från Tjernobylkatastrofen. I sin redogörelse använder eleven med viss säkerhet begrepp inom hållbar utveckling och miljöhot, samt ger exempel på hur katastrofen påverkat samhället och miljön.

[Lgr22, Samhällskunskap, Åk. 6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till Tjernobylkatastrofen (10 min)
    • Berätta kort om Tjernobylkatastrofen, bakgrund och händelseförlopp.
    • Förklara hur katastrofen har koppling till hållbar utveckling.
  2. Diskussion om hållbar utveckling (15 min)
    • Diskutera med eleverna vad hållbar utveckling innebär och hur miljökatastrofer kan påverka konceptet.
    • Fråga eleverna om exempel på vad vi kan lära oss från Tjernobyl för att främja hållbar utveckling idag.
  3. Grupparbete (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper som ska undersöka olika aspekter av Tjernobylkatastrofen och dess följder för människa och samhälle.
    • Varje grupp förbereder en kort presentation om sina fynd.
  4. Presentation och reflektion (10 min)
    • Låt grupperna presentera sina resultat för klasskamraterna.
    • Avsluta med att diskutera vad vi kan göra för att förhindra liknande katastrofer i framtiden.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Tjernobylkatastrofen: Förståelse av incidenten, orsaker och konsekvenser för människor och miljö.
  • Hållbar utveckling: Inbegriper ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter.
  • Koppling till globala mål: Diskutera relevanta globala mål för hållbar utveckling i relation till Tjernobyl.
  • Begreppslig förståelse: Fånga viktiga begrepp kopplade till hållbar utveckling och miljöfrågor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbar utveckling Utveckling som tillfredsställer nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter. Latin “sustinere” som betyder att hålla upp eller stödja.
Katastrof En plötslig och destruktiv händelse som orsakar stort lidande eller förlust. Grekiska “katastrophé”, som syftar på en vändning eller händelse.
Miljöförändringar Förändringar i miljön som ofta orsakas av mänsklig verksamhet eller naturliga processer. Kommer från latin “ambiente” som betyder omgivande.

Diskussionsfrågor

  1. Vilka lärdomar kan vi dra från Tjernobylkatastrofen när det kommer till vårt sätt att leva idag?
  2. Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar framtid och minska risken för katastrofer?
  3. På vilket sätt kan globala mål hjälpa länder att förhindra miljökatastrofer som Tjernobyl?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en affisch som sammanfattar sina fynd kring Tjernobylkatastrofen och hållbarhet. De ska inkludera både text och bilder för att tydligt förmedla budskapet om vad som hände, varför det är viktigt, och hur vi kan arbeta för att förhindra liknande händelser i framtiden. Affischen kan sedan hängas upp i klassrummet eller skolans korridor.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad var Tjernobylkatastrofen? En kärnkraftsolycka i Ukraina 1986.
2. Vilka var de huvudsakliga orsakerna? Mänskliga misstag och tekniska fel.
3. Hur påverkades miljön av denna katastrof? Kontaminering av luft, vatten och jord.
4. Vad är hållbar utveckling? Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtiden.
5. Hur kopplas Tjernobyl till globala mål? Genom att exempelvis belysa mål om ren energi och hållbara städer.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor, A4) om Tjernobylkatastrofen och dess koppling till hållbar utveckling. De ska beskriva vad som hände, konsekvenserna och vad vi kan lära oss för framtiden.

Citat

”Vi har ett val: att antingen klara av att leva på denna planet, eller se till att den ödeläggs.” – Wangari Maathai, 2004. Detta citat understryker vikten av att vi agerar för att skydda vår miljö och stödja hållbar utveckling, något som tydligt framkommer i Tjernobyls historia.


Modern Tillbaka-knapp