Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1-3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Vad är en familj?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleverna ska ges möjlighet att studera familjens betydelse och olika typer av familjer i samhället. Undervisningen bör inkludera hur familjer kan se olika ut och varför det är viktigt att respektera olikheter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan med hjälp av enkla resonemang förklara vad en familj är och ge exempel på olika typer av familjer. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat familj (10 min)
- Diskutera vad eleverna tror att en familj är.
- Fråga eleverna om de kan ge exempel på olika familjer.
- Berätta om syftet med lektionen.
- Visa bilder på olika familjer för att illustrera mångfalden.
2. Gruppdiskussion om familjer (15 min)
- Dela in klassen i smågrupper.
- Be grupperna diskutera sina tankar om vad som gör en familj unik.
- Ge varje grupp tid att sammanfatta sina diskussioner.
- Fråga grupperna att dela sina tankar med klassen.
3. Skapa en “Familjeträd”-aktivitet (15 min)
- Ge varje elev papper och färgpennor.
- Be dem att rita sitt eget familjeträd.
- Ge instruktioner om vilka familjemedlemmar de ska inkludera.
- Fråga om de vill dela sina träd med klassen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Fråga eleverna vad de lärt sig om olika familjer.
- Inspirera dem att tänka på sina egna familjer och de egenskaper som gör dem speciella.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Familjens definition: Vad är en familj och vilka olika former finns det?
- Olika familjekonstellationer: Vår moderna världs familjestrukturer, inklusive ensamstående föräldrar, tvåföräldersfamiljer, och regnbågsfamiljer.
- Familjens betydelse: Diskutera varför familjen är viktig och vilket stöd den ger.
- Respekt för olikheter: Betydelsen av att respektera och förstå andra familjekulturer.
- Personlig reflektion: Eleverna reflekterar över sina egna familjer och vad som gör dem unika.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Familj | En grupp av personer som är relaterade genom blod eller äktenskap. | Från latinets “familia” |
Olikhet | Skillnad mellan individer eller grupper. | Från svenska ordet “olik”, som betyder inte likadan. |
Respekt | Att visa hänsyn eller värdering gentemot något eller någon. | Från franskans “respect” som betyder uppmärksamhet. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker du är viktigast i en familj och varför?
- B. Hur kan vi visa respekt för familjer som ser olika ut?
- C. Finns det något som gör din familj speciell? Berätta mer om det.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en gemensam affisch om hur olika familjer ser ut och vad som gör dem speciella. De ska inse att varje familj är unik och värdefull. De kan använda färger och bilder för att illustrera sina tankar. Efter att affischerna är klara får varje grupp presentera sin affisch för resten av klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en familj? | En grupp av personer som lever tillsammans och stöttar varandra. |
Ge exempel på två olika familjekonstellationer. | Tvåföräldersfamilj, ensamstående förälder. |
Varför är familjen viktig? | Familjen ger stöd och trygghet. |
Vad betyder respekt? | Att visa hänsyn och värde gentemot andra. |
Hur kan vi respektera olika familjer? | Genom att förstå och acceptera dem. |
Vad skiljer olika familjer åt? | Familjens sammansättning, kulturer och traditioner. |
Vad har du lärt dig idag? | Olika familjer och deras vikt i samhället. |
Hemuppgift
Eleverna ska rita och skriva om sin egen familj hemma. De kan inkludera vad deras familj gör tillsammans och vad som gör deras familj speciell. Detta ska sammanställas på ett A4-papper och tas med till nästa lektion för att diskutera med klassen.
Citat
“Det är inte blodet som gör oss till familj, det är kärleken.” – Okänd
Detta citat illustrerar att familjeband inte alltid handlar om biologiska relationer, utan också om de känslor och relationer vi skapar.