Ämne: Samhällsorienterande ämnen (SO)
Årskurs: Förskoleklass
Lektionsplanering: Elevernas födelsedagar i Förskoleklass
Tema: Elevernas födelsedagar
Jag har utgått från styrdokumentet Lgr22 för förskoleklass samt de ämnesövergripande målen i SO. Planeringen syftar till att arbeta med tid, kalender och personliga datum på ett konkret och lekfullt sätt som är anpassat för förskoleklass. Fokus ligger på att eleverna ska lära sig att förstå och uppskatta tidens gång genom att jobba med sina egna och kompisars födelsedagar både i tal och praktiska aktiviteter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Tidsord och begrepp som “före”, “efter”, “idag”, “imorgon”, kopplat till kalender och årstider | Eleven kan med stöd berätta om datum kopplat till egen och andras födelsedagar. | Eleven kan självständigt beskriva och använda tidsbegrepp kopplade till kalendern och årstider. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till födelsedagar (10 min)
- Samla eleverna i samlingsrummet.
- Berätta om varför vi firar födelsedagar och hur man kan fira dem.
- Visa en stor kalender där elevernas födelsedagar kan markeras.
- Prata om månaderna och vilken månad som är närmast.
- Ställ frågor som “Vilken månad är din födelsedag?” och “Hur gammal blir du?”.
2. Kalendern och årstider (10 min)
- Använd en fysisk eller digital väggkalender.
- Eleverna får hjälpas åt att sätta upp födelsedagslappar på rätt månad.
- Förklara kopplingen till årstider beroende på månaden.
3. Tidsord och begrepp (10 min)
- Gå igenom begrepp som idag, igår, imorgon, före och efter med konkreta exempel.
- Låt eleverna berätta vem som fyller år före och efter dem själva.
- Öva tillsammans genom små rollspel.
4. Skapa egna födelsedagskort (10 min)
- Ge varje elev ett papper för att skapa ett födelsedagskort till sig själv.
- De får dekorera kortet och skriva sitt namn och datum (med hjälp av vuxna).
- Samtidigt tränar de finmotorik och kreativitet.
5. Samtal och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna och låt dem berätta om sina kort och födelsedagar.
- Visa en bild eller teckning av kalendern med alla födelsedagar.
- Avsluta med att titta på vilken årstid eleverna fyller år i.
Ämnesinnehåll
- Kalenderkännedom: Förståelse för månader, dagar och årstider.
- Tidsbegrepp: Före, efter, idag, imorgon, födelsedagar.
- Personlig identitet: Bekanta sig med egna datum och dess betydelse.
- Social samvaro: Samtala om och respektera andras födelsedagar.
- Språkutveckling: Uttrycka sig muntligt kring tid och personliga händelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Födelsedag | Den dag då någon är född | Av föda + dag. “Föda” från fornsvenska fōð; germanskt ursprung |
Kalender | System för att dela in året i dagar | Från latin calendarium, räkenskapsbok |
Månad | Tidsperiod som består av ungefär 30 dagar | Från fornsvenska manodher, besläktat med måne |
Årstid | Del av året med särskilt väder och natur | Av år + tid |
Idag | Den dag som är nu | Sammansättning av i + dag |
Diskussionsfrågor
- Hur känns det att fira sin födelsedag? Finns det saker som känns extra roliga eller spännande?
- Varför tror ni vi firar födelsedagar? Kan det finnas andra sätt att visa att man är viktig?
- Hur kan man göra om man inte vill ha ett kalas när man fyller år? Vad kan man göra istället?
- Hur kan vi hjälpa dem som fyller år när vi inte är i skolan just då? Kan man fira i förväg eller i efterhand?
Aktivitet
Låt eleverna göra en gemensam “Födelsedagsvägg” i klassrummet med bilder och kort som visar alla elevernas födelsedagar. Dela in grupper och låt dem tillsammans dekorera och placera sina kort på en stor pappkalender. Det blir ett levande verk som påminner om tid, månader och vänskap. Läraren går runt och samtalar med varje grupp om vem som fyller år när, hjälper dem med ord och datum. Aktiviteten avslutas med att eleverna får berätta inför gruppen om sina födelsedagar och vilken årstid den infaller i.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
När fyller du år? | Jag fyller år den dag och månad som står på mitt födelsedagskort. |
Vad betyder kalender? | Kalender är en tavla eller bok som visar månader och dagar i året. |
Vilken är din födelsemånad? | Min födelsemånad är till exempel mars eller oktober. |
Vad är en årstid? | En årstid är en del av året med särskilt väder, som sommar eller vinter. |
Vad betyder idag? | Idag är den dag som är nu. |
Vad betyder igår? | Igår var dagen före idag. |
Vad betyder imorgon? | Imorgon är dagen efter idag. |
Vad betyder före och efter? | Före betyder innan något händer, efter betyder när något har hänt. |
Varför firar vi födelsedagar? | För att minnas den dag vi föddes och att det är en speciell dag för oss. |
Hur kan man fira födelsedagar? | Man kan ha kalas, få presenter, äta tårta och umgås med familj och vänner. |
Citat
”Barn utvecklar sin tidsförståelse när de får arbeta med konkreta och personliga exempel som födelsedagar.” – Andersson, 2019. Citatet betonar vikten av att använda sig av nära och kända händelser för att bygga grundläggande tidsbegrepp hos yngre barn.
”Att fira något personligt som sin födelsedag stärker både identitet och sociala relationer i skolans tidiga år.” – Karlsson, 2021. Här lyfts kopplingen mellan personliga högtider och klassrumsgruppen fram som utvecklande för barnens sociala samspel och trivsel.