Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Sång
Tema: Traditionella sånger från Afrika
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sånger och musik från olika kulturer, med fokus på deras historiska och sociala sammanhang. | Eleven deltar i framförande av sång och bidrar aktivt i gruppövningar. |
Genrer och traditioner inom afrikansk musik. | Eleven kan sjunga låtar med viss musikalitet och rytm. |
Metoder för att skapa och framföra musik. | Eleven deltar i diskussioner om musikens betydelse i kulturella sammanhang. |
Musikaliska och kulturella perspektiv på sång. |
Källa: [Lgr 22, Sång, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till afrikansk sång (10 min)
- Presentera afrikansk musik och sångtraditioner.
- Diskutera olika typer av sånger och deras syften i samhället.
- Visa exempel på kända afrikanska sångare och grupper.
- Diskutera läromålen för lektionen.
2. Genomgång av traditionella sånger (15 min)
- Dela ut texter till ett par traditionella afrikanska sånger.
- Gå igenom sångernas betydelse och ursprung.
- Lyssna på inspelningar av sångerna.
3. Övning och repetition (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och öva på de traditionella sångerna.
- Ge individuella återkopplingar på sångteknik och närvaro.
- Diskutera svårigheter som uppstår och kom med tips.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur sångerna kan kopplas till elevernas egna erfarenheter.
- Förbered eleverna för nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Traditionella afrikanska sånger: Det är viktigt att eleverna får uppleva och förstå betydelsen av traditionella sånger i afrikanska kulturer.
- Musikens sociala roller: Sånger används ofta vid olika festligheter och ceremonier vilket ger en djupare förståelse för musiken plats i samhället.
- Rytm och melodi: Afrikansk musik kännetecknas ofta av rika rytmer och komplicerade melodier, vilket är centralt för att kunna framföra sångerna.
- Språkliga variationer: Många afrikanska sånger sjungs på olika språk och att förstå texterna är avgörande för att uppleva sångens fulla betydelse.
- Cultural exchange: Sångerna är exempel på kulturellt utbyte och hur musik kan förena människor från olika bakgrunder.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kora | Ett traditionellt afrikanskt stränginstrument. | Härstammar från västafrikansk kultur. |
Call and response | En sångteknik där en sångare sjunger en fråga och publiken svarar. | Engelsk term, vanlig inom många musiktraditioner. |
Melodi | En sekvens av tonhöjder som upplevs som en enhet. | Grekiska “melodia”, som betyder “sång”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar afrikansk musik och sång vår förståelse av andra kulturer?
- B. Varför tror ni att traditionell musik har överlevt så länge trots globaliseringen?
- C. Vilken funktion tror ni att sångerna har haft och har i afrikanska samhällen idag?
Aktivitet
Låt eleverna delas in i små grupper och välj varsin traditionell afrikansk sång att öva på. Grupperna ska sedan framföra sångerna för klassen. De ska också förbereda en kort presentation om sångens ursprung, dess betydelse och vad de har lärt sig under övningen. Fokus ligger på att uttrycka sig känslomässigt och visuellt i framträdandet, samt att ge varandra konstruktiv feedback.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken sång har ni lärt er idag? | (Öppen fråga) |
Vad var den mest utmanande delen av sången? | (Öppen fråga) |
Kan ni nämna en artist av afrikansk musik? | (Öppen fråga) |
Vilket språk sjöngs texterna i? | (Öppen fråga) |
Hur kände ni er under framträdandet? | (Öppen fråga) |
Vad har ni lärt er om rytm i afrikansk musik? | (Öppen fråga) |
Vad betyder musiken för er personligen? | (Öppen fråga) |
Kan ni se några likheter mellan er musik och afrikansk musik? | (Öppen fråga) |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion på 1-2 sidor (A4-format) där de beskriver vad de lärt sig under lektionen, vilken sång de valt att utforska vidare och hur deras syn på afrikansk musik och kultur har förändrats. De ska även inkludera sina tankar om musikens roll i samhället och vad sånger kan berätta om en kultur.
Citat
“Musik är det universella språket som förenar oss alla.” – Henry Wadsworth Longfellow (1807-1882). Detta citat understryker vikten av musik i den mänskliga erfarenheten och hur den kan föra samman olika kulturella uttryck.