En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI A. Svenska för invandrare – Kommunikationsstrategier i olika sammanhang

Lektionsplanering

Årskurs: SFI A
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Kommunikationsstrategier i olika sammanhang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Utbildningen syftar till att utveckla elevernas förmåga att använda svenska i olika sociala och professionella sammanhang. Det centrala innehållet berör hur språket kan anpassas beroende på situation och mottagare, samt vikten av att förstå och tillämpa både verbala och icke-verbala kommunikationsstrategier.

Kunskapskrav:

Eleven kan använda språket i olika sammanhang och anpassa sitt sätt att kommunicera efter syfte och mottagare. Eleven kan delta i enkla samtal och uttrycka sig begripligt i skrift.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kommunikationsstrategier (10 min)

• Förklara vad kommunikationsstrategier är och varför de är viktiga.

• Ge exempel på olika situationer där språk och kommunikation kan skilja sig.

• Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka kommunikationen.

Fördjupning av verbala och icke-verbala signaler (15 min)

• Gå igenom exempel på verbala strategier, såsom att ställa frågor och upprepa för förståelse.

• Diskutera icke-verbala signaler som kroppsspråk, ansiktsuttryck och tonläge.

• Visa korta videoklipp som exemplifierar dessa strategier i praktiken.

Praktisk övning: Kommunikationsrollspel (15 min)

• Indela eleverna i grupper där de får spela upp olika scenarier som kräver anpassning av språk och strategier.

• Ge varje grupp ett scenario, som att prata med en chef kontra en vän.

• Uppmuntra dem att observera och ge feedback på varandras språkbruk och kroppsspråk.

Reflektion och diskussion (10 min)

• Samla hela klassen och låt grupperna dela sina erfarenheter av rollspelen.

• Diskutera vad som var utmanande och vad de lärde sig om kommunikation.

• Fråga hur de kan använda detta i sina egna liv.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort dialog (50–100 ord) där de anpassar sitt språk beroende på samtalspartnern (exempelvis en vän kontra en lärare). Dialogen ska innehålla minst tre olika kommunikationsstrategier.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är en kommunikationsstrategi?
Svar: Ett sätt att anpassa sitt språk och beteende beroende på situation eller mottagare.

• Nämn ett exempel på verbala signaler.
Svar: Att ställa frågor.

• Vad är kroppsspråk?
Svar: icke-verbala signaler som visar känslor eller attityder.

• Hur kan man anpassa sitt språk med en chef?
Svar: Använda formellt språk och vara tydlig och respektfull.

• Varför är det viktigt att förstå kulturella skillnader i kommunikation?
Svar: För att undvika missförstånd och bygga effektiva relationer.

Hemläxa

Skriv en kort reflektion (100–150 ord) om en situation där du använde en kommunikationsstrategi för att förbättra kommunikationen. Vad gjorde du och hur blev resultatet?

Fördjupningsuppgift

Eleven kan undersöka och skriva en uppsats (300–400 ord) om betydelsen av kultur i kommunikation, inklusive exempel på hur olika kulturer kommunicerar på olika sätt. Detta ger eleverna möjlighet att uppvisa sin förståelse för komplexa språkliga och kulturella sammanhang på hög nivå.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att förstå och använda mottagaranpassat språk
I nästa lektion kan vi fokusera på hur språket påverkas av den person man pratar med och syftet med kommunikationen. Vi kan ta upp exempel på olika typer av kommunikation, exempelvis mellan vänner, på jobbet och i skrift. Detta kommer att hjälpa eleverna att finslipa sina färdigheter i att anpassa språk och stil beroende på olika sociala och professionella situationer. Det kommer också att kopplas till kunskapskrav kring förmåga att anpassa språkbruk efter syfte och mottagare.

Förberedelser

• Samla exempel på olika typer av kommunikationssituationer.
• Förbered rollspelsscenarier med fokus på olika mottagare.
• Se till att det finns digitala resurser (t.ex. videoklipp) för att illustrera kommunikationsstrategier.


×