Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. SFI A. Svenska för invandrare – Mottagaranpassat språk

Lektionsplanering

Årskurs: SFI A
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att förstå och använda mottagaranpassat språk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Utbildningen syftar till att ge eleverna förmågan att använda svenska i olika sociala och professionella sammanhang. Det centrala innehållet omfattar att förstå hur språket ändras beroende på mottagaren och att kunna kommunicera effektivt genom att anpassa sitt språk beroende på syfte och sammanhang.

Kunskapskrav:

Eleven kan anpassa sitt språkbruk efter mottagare, syfte och sammanhang samt uttrycka sig begripligt i skrift och tal. Eleven kan delta i samtal och formulera sig på ett sätt som är begripligt för andra.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mottagaranpassat språk (10 min)

• Förklara vad mottagaranpassat språk innebär och varför det är viktigt i kommunikationen.

• Diskutera olika typer av mottagare, såsom vänner, kollegor och myndigheter.

• Ge exempel på hur språk kan variera beroende på vem man talar med.

Genomgång av språkets anpassning i olika sammanhang (15 min)

• Gå igenom specifika termer och fraser som är lämpliga för olika situationer (exempelvis formella och informella fraser).

• Beskriv skillnaderna mellan att skriva ett mejl till en chef och att skicka ett sms till en vän.

• Använd exempel för att illustrera dessa skillnader.

Praktisk övning: Anpassa språk i dialoger (15 min)

• Dela ut olika dialogsituationer där eleverna får öva på att anpassa sitt språk.

• Eleverna arbetar i par och får roller, t.ex. en vän och en arbetskollega, och ska formulera dialogen utifrån sin roll.

• Låt eleverna framföra sina dialoger för klassen och ge feedback på språk och uttryck.

Reflektion och diskussion (10 min)

• Låt eleverna reflektera över hur det kändes att anpassa språket.

• Diskutera vanliga misstag och svårigheter samt hur man kan övervinna dem.

• Sammanfatta hur viktig språkanpassning är för effektiv kommunikation.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort text (100–150 ord) där de ger exempel på minst två situationer där de behöver anpassa sitt språk. Detta kan handla om situationer med vänner, i skolan eller på jobbet.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad betyder “mottagaranpassat språk”?
Svar: Att anpassa sitt språk beroende på den person man talar med.

• Ge ett exempel på en situation där du skulle använda formellt språk.
Svar: När man pratar med en chef eller i en anställningsintervju.

• Vad är skillnaden mellan ett sms och ett mejl till en vän?
Svar: Sms är mer informellt, med kortare och enklare meningar, medan ett mejl kan vara mer strukturerat och formellt.

• Hur kan du veta vilket språk du ska använda i en given situation?
Svar: Genom att tänka på vem du pratar med och vad syftet med kommunikationen är.

• Vad är en viktig del av effektiv kommunikation?
Svar: Att anpassa sitt språkbruk efter mottagare och situation.

Hemläxa

Skriv en dialog (150–200 ord) där du visar hur du anpassar ditt språk efter två olika mottagare (exempelvis en vän och en lärare).

Fördjupningsuppgift

Eleven kan skriva en kort uppsats (300-400 ord) om hur språket förändras i olika kulturella kontexter och sammanhang. Uppsatsen ska innehålla exempel på hur kommunikationen kan variera mellan olika kulturer och analysera varför dessa variationer är viktiga att förstå för att effektivt kunna kommunicera.

Förslag för nästa lektion

Tema: Muntlig kommunikation och presentationsteknik
I nästa lektion kan vi fokusera på hur man kan förbättra sin muntliga kommunikation, inklusive presentationsfärdigheter. Vi kommer att diskutera vikten av att strukturera sina tankar och vara tydlig i sin kommunikation. Detta kommer att hjälpa eleverna att känna sig mer självsäkra när de presenterar sig själva eller sina idéer, vilket kopplas till kunskapskraven för att delta i samtal och uttrycka sig begripligt.

Förberedelser

• Förbered exempel på olika typer av dialoger för praktiska övningar.
• Ha resurser för att illustrera exempel på mottagaranpassat språk.
• Planera för att ge utrymme åt eleverna för reflektion och diskussion under lektionen.


Modern Tillbaka-knapp