En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI A. Svenska för invandrare – Vardagsliv och kommunikation

Lektionsplanering

Årskurs: SFI A
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Vardagsliv och kommunikation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Utbildningen syftar till att ge eleverna grundläggande kunskaper i svenska språket för att kunna kommunicera i vardagsliv, samhälle och arbetsliv. Det centrala innehållet omfattar att förstå, samtala om och skriva om bekanta ämnen samt att använda olika strategier för att stödja den egna kommunikationen.

Kunskapskrav:

Eleven använder ett enkelt språk och deltar i mycket enkla samtal om välbekanta ämnen. Eleven kan uttrycka sig begripligt och till viss del sammanhängande, samt skriver korta och begripliga texter som rör sig om bekanta ämnen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vardagsliv och kommunikation (10 min)

• Redogör för vikten av att kommunicera i vardagslivet.

• Ge exempel på typiska vardagssituationer där man behöver språket.

• Diskussion om hur språket kan användas för att bygga relationer och förståelse mellan människor.

Genomgång av viktiga fraser och ord (15 min)

• Presentera vanliga uttryck och fraser som används i vardagliga samtal.

• Använd exempel från vardagen, t.ex. att handla, fråga om vägen och hälsningar.

• Låt eleverna repetera fraserna i par för att öka språkanvändningen.

Praktisk övning: Rollspel (15 min)

• Dela ut olika scenarier som eleverna kan spela upp, t.ex. beställa mat på restaurang eller köpa biljetter.

• Låt elever spela sina rollspel i grupper och uppmuntra dem att använda så mycket svenska som möjligt.

• Ge feedback på språkbruk och uppmuntra dem att använda nya fraser.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

• Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.

• Fråga eleverna vad de lärt sig och hur de kan använda det i sin vardag.

• Diskutera vad som kan vara svårt och hur man kan övervinna dessa utmaningar.

Aktivitet

Dela in eleverna i små grupper där de i fem minuter antecknar olika vardagssituationer de har varit i eller vill kunna delta i. Efteråt ska de berätta om dessa situationer för klassen, vilket ger dem möjlighet att praktisera sina språkkunskaper i kontext.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är en viktig fras att använda när du handlar?
Svar: “Hur mycket kostar det?”

• Ge ett exempel på en situation där du kan använda svenska.
Svar: Att fråga om vägen.

• Vad betyder det att “beställa” något?
Svar: Att be om att få något, oftast mat eller biljetter.

• Nämn en hälsningsfras.
Svar: “Hej!”

• Varför är det viktigt att kunna svenska i vardagen?
Svar: För att kunna kommunicera effektivt med andra människor.

Hemläxa

Skriv en kort text (50–100 ord) om en vardagssituation där du använde svenska denna vecka. Försök att inkludera några av de fraser och ord som vi har lärt oss under lektionen.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan fördjupa sin förståelse för språkets användning genom att undersöka och skriva en kort rapport (200-300 ord) om hur språkbruket kan variera beroende på olika vardagssituationer som att handla, gå på möten eller träffa nya människor. Detta ger eleverna möjlighet att uppvisa sina kunskaper på en högre nivå och reflektera över hur de kan tillämpa det de lärt sig.

Förslag för nästa lektion

Tema: Kommunikationsstrategier i olika sammanhang

I nästa lektion kan vi fokusera på hur man anpassar sitt språk och sina strategier beroende på situationen. Vi kan ta upp hur man kommunicerar med kollegor jämfört med vänner samt betydelsen av att förstå kroppsspråk och andra icke-verbala signaler. Detta är relevant eftersom det hjälper eleverna att navigera olika sociala miljöer mer effektivt och självsäkert, vilket kopplas till kunskapskrav som handlar om att kommunicera anpassat till syftet och mottagaren.

Förberedelser

• Förbered scenarier för rollspel.

• Samla resurser och material som stödjer läsande och skrivande relaterat till vardagligt språk.

• Planera för att säkerställa att det finns tillräckligt med tid för praktik och reflektion under lektionen.


×