Lektionsplanering
Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att fira framgångar och bygga en plan för framtiden
Koppling till styrdokument
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att fira sina framgångar och planera för sin framtida språkutveckling samt integration i det svenska samhället. Eleverna ska använda sina erfarenheter från kursen för att sätta upp realistiska mål och strategier för fortsatt utveckling.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna delta i diskussioner om sina mål och strategier, uttrycka sina tankar kring sina framgångar samt ge och ta emot feedback. De ska också kunna formulera konkreta handlingar för att uppnå sina språkliga och sociala mål i Sverige.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till firande av framgångar (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att fira framgångar och hur betydelsefullt det är att erkänna sina prestationer. Diskutera hur firande kan motivera och stärka självkänslan.
• Ställ frågor som: “Vad har du lärt dig under kursen som du är stolt över?” och “Hur kan vi fira våra framgångar idag?”.
Reflektion över lärande och framgångar (15 min)
• Låt eleverna enskilt tänka igenom och skriva ned tre framgångar eller insikter de fått under kursens gång.
• Samla klassen och be dem dela sina framgångar i smågrupper, och diskutera hur dessa kan kopplas till deras individuella mål.
Praktiska övningar: Kreativ presentation (20 min)
• Dela in klassen i små grupper och låt dem skapa en presentativ affisch, collage eller annan visuell representation av sina framgångar och framtidsmål.
• Ge dem tid att arbeta tillsammans och förbereda sina presentationer. Varje grupp ska sedan presentera sin affisch för klassen.
Diskussion om framtida mål och strategier (10 min)
• Samla klassen för att diskutera framtida mål. Hur kan de använda sina framgångar som en bas för nästa steg?
• Diskutera olika sätt att sätta upp mål, som SMART-metoden (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbundna mål).
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort plan (150-200 ord) för sin framtida språkutveckling. Detta kan inkludera specifika mål, resurser de planerar att använda och strategier för att mäta sina framsteg.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en framgång du vill fira?
◦ (Eleverna ger sina egna exempel.)
• Hur känner du att du har blivit bättre i svenska under kursen?
◦ (Eleverna reflekterar över sina framsteg.)
• Vad är ett mål du vill sätta för dig själv framöver?
◦ (Eleverna identifierar sina mål.)
• Vilken strategi kan du använda för att nå ditt mål?
◦ (Eleverna ger konkreta strategier.)
• Vad har du lärt dig idag som kan hjälpa dig i framtiden?
◦ (Eleverna ger sina insikter.)
Hemläxa
Skriv en plan (150-200 ord) för din framtida språkutveckling. Detta ska inkludera specifika mål, resurser du planerar att använda och hur du ska mäta dina framsteg.
Fördjupningsuppgift
Skriv en längre text (250-300 ord) där du reflekterar över dina framgångar och de lärdomar du tagit med dig från kursen. Diskutera hur dessa lärdomar kan hjälpa dig i framtiden och ställ upp konkreta mål för hur du ska fortsätta utvecklas språkligt och kulturellt i Sverige.
Förslag för nästa lektion
Temat: Avslutning och reflektion av kursen.
Den kommande lektionen bör fokusera på att sammanfatta kursen, reflektera över lärande och erfarenheter, samt diskutera vad eleverna ser fram emot. Lektionen kan även innehålla ett avslutande firande av kursens slut som en motivator inför framtiden.
Förberedelser
• Förbereda material för avslutningsceremonin.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla praxisplaner för språkutveckling för att diskutera i nästa lektion.