En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. Svenska för invandrare – Kommunikation och språkbruk i olika kulturer

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Kommunikation och språkbruk i olika kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna insikter i hur kommunikation och språkbruk varierar mellan olika kulturer. Eleverna ska förstå de kulturella normerna kring kommunikation som kan påverka interaktionen med andra människor i det svenska samhället.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt på ett tydligt sätt, samt anpassa sitt språk och sin kommunikation till olika situationer och mottagare. De ska också kunna reflektera över hur kultur påverkar kommunikationen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kommunikation i olika kulturer (10 min)

• Presentera lektionens fokus på hur kommunikation och språkbruk kan variera mellan olika kulturer.
• Diskutera vikten av att förstå kulturella normer och deras inverkan på kommunikationsstilar. Fråga: “Vad innebär det att kommunicera på ett kulturspecifikt sätt?”

Genomgång av kulturella kommunikationsstilar (15 min)

• Beskriv olika stilar av kommunikation, såsom direkt vs. indirekt kommunikation, hög- och lågkontextkommunikation, och formell vs. informell kommunikation.
• Ge exempel på hur dessa stilar kan påverka samspel och missförstånd i interaktionen mellan människor från olika kulturer.

Praktisk övning: Rollspel om kommunikation (20 min)

• Dela upp klassen i små grupper och ge dem scenarier där de ska kommunicera i en specifik kontext (t.ex. ett möte, en vänskapsrelation eller en kundtjänstsituation).
• Eleverna ska agera ut dessa scenarier där de får möjligheten att använda olika kommunikationsstilar.
• Låt grupperna öva i ca 10 minuter innan de presenterar sin rollspelssituation för klassen.

Dela insikter och reflektion (5 min)

• Samla klassen för att diskutera vad de lärde sig av rollspelen. Be dem reflektera över skillnaderna i kommunikationsstilar och potentiella missförstånd som kan uppstå.

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text (150-200 ord) där de reflekterar över sina egna kommunikationsstilar och hur de kan behöva anpassa sig när de interagerar med personer från andra kulturer. De ska fundera över vad som är lätt eller svårt i detta avseende.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad menas med direkt och indirekt kommunikation?
◦ Direkt kommunikation är tydlig och rak, medan indirekt kommunikation är mer subtil och kan kräva tolkning.
• Ge ett exempel på högkontext och lågkontextkommunikation.
◦ Högkontext kan vara en kultur där mycket information är underförstådd (exempelvis i vissa asiatiska kulturer); lågkontext är mer direkt och tydlig (som i många västerländska kulturer).
• Varför är det viktigt att förstå olika kommunikationsstilar?
◦ För att kunna undvika missförstånd och kommunicera effektivt med människor från olika bakgrunder.
• Hur kan du anpassa din kommunikation för att bättre passa en annan kultur?
◦ Genom att vara lyhörd för kroppsspråk, använda tydligare språk och undvika antaganden om vad den andra personen kan ha förstått.
• Vad är något som överraskade dig angående kommunikation i olika kulturer under lektionen?
◦ (Eleverna ger egna svar baserade på diskussionerna.)

Hemläxa

Skriv en reflektion (150-200 ord) om din egen kommunikationsstil och hur du tror du kan anpassa den när du kommunicerar med personer från andra kulturer. Beskriv vad som är lätt och vad som kan vara en utmaning.

Fördjupningsuppgift

Välj en specifik kulturell kommunikationsstil och skriv en utförlig analys (300-400 ord) av hur den kan påverka interaktionen i det svenska samhället. Diskutera både positiva och negativa aspekter av denna stil och ge exempel på hur missförstånd kan uppstå.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att hantera missförstånd och konflikter i kommunikation
Den kommande lektionen bör fokusera på hur man hanterar missförstånd och konflikter som kan uppstå i kommunikationen, särskilt mellan olika kulturer. Detta är relevant för att hjälpa eleverna utveckla strategier för att förbättra sin interpersonella kommunikation och främja positiva relationer.

Förberedelser

• Förbered exempel på olika kommunikationssituationer där missförstånd kan inträffa.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om konflikthantering i nästa lektion.


×