Lektionsplanering
Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att skapa ett personligt kulturprojekt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att uttrycka och presentera sin kulturella identitet genom kreativa medel. Eleverna ska lära sig att använda olika former av kommunikation och uttryck för att dela sin kultur med andra och öka förståelsen för kulturell mångfald.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skapa och presentera egna arbeten och projekter med en klar och tydlig struktur. De ska också kunna delta i diskussioner och ge feedback på andra elevers presentationer. Reflektion över sin egen och andras kultur bör också ingå.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kulturprojekt (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att skapa ett personligt kulturprojekt. Diskutera vad ett kulturprojekt är och syftet med att dela sin kulturella identitet med andra.
• Ställ frågor som: “Vad betyder det för dig att skapa ett projekt kring din kultur?”
Genomgång av olika presentationsformer (15 min)
• Diskutera olika sätt att presentera ett kulturprojekt, såsom med hjälp av text, bilder, konstverk, presentationer eller videor.
• Ge exempel på innehåll som kan ingå i projekten, exempelvis traditioner, mat, språk, historia och personliga berättelser.
Brainstorming och planering (20 min)
• Be eleverna brainstorma idéer för sitt kulturprojekt. Låt dem notera vad de vill inkludera och hur de tänker presentera det.
• Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera sina idéer och ge varandra feedback. Be dem att också fundera på frågor som: “Vilka material behöver jag?” och “Hur kan jag göra presentationen engagerande?”.
Presentation av projektplaner (5 min)
• Låt några elever dela sina projektidéer med klassen. Diskutera vad som kan göras för att förbättra presentationen och ge uppmuntrande feedback.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna börja arbeta på sina kulturprojekt. De ska skapa en konkret plan (100-150 ord) som beskriver vilket format de väljer, vilka teman de kommer att fokusera på och vilka material de planerar att använda. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är syftet med att skapa ett kulturprojekt?
◦ Att uttrycka och dela sin kulturella identitet med andra.
• Vilken typ av information kan inkluderas i ett kulturprojekt?
◦ Traditioner, plats, språk, historia och personliga erfarenheter.
• Hur kan du använda kreativa resurser i ditt projekt?
◦ Genom att inkludera bilder, konstverk, filmer eller presentationer för att göra det mer engagerande.
• Vad tycker du är viktigt när du presenterar kultur för andra?
◦ Att vara tydlig, respektfull och visa entusiasm för sin kultur.
• Vad var något nytt du lärde dig om skapandet av kulturprojekt under lektionen?
◦ (Eleverna ger egna svar baserat på diskussionerna.)
Hemläxa
Skriv en plan på 100-150 ord för ditt kulturprojekt. Beskriv vilket format du väljer, vilka teman du tänker fokusera på och vilka material du planerar att använda.
Fördjupningsuppgift
Skapa en detaljerad plan (200-300 ord) för ditt kulturprojekt där du beskriver innehållet, den kreativa processen och hur du kommer att presentera ditt projekt. Reflektera över vad detta projekt betyder för dig och hur det kan påverka andra.
Förslag för nästa lektion
Temat: Presentation av kulturprojekt. Den kommande lektionen bör fokusera på att eleverna presenterar sina kulturprojekt inför klassen. Detta ger dem möjlighet att öva på sina presentationstekniker, dela sina unika perspektiv och bidra till en ökad förståelse för kulturell mångfald.
Förberedelser
• Förbered plats och material för presentationerna, såsom projektor och plattformar för multimedia.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla inspiration från exempel på kulturprojekt för att dela med klassen som exempel.