En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI Kurs C. Svenska som andraspråk – Grammatik – Verb och deras böjningar

Lektionsplanering

Årskurs: SFI Kurs C
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Grammatik – Verb och deras böjningar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I SFI kurs C ska eleverna lära sig att förstå och använda grundläggande grammatiska strukturer på svenska, med fokus på verb och deras böjningar i olika tempus. Eleverna ska också få möjlighet att använda språket i olika situationer och öva på att formulera sig korrekt.

Eleven kan förstå och tillämpa enkel grammatik och kan använda vanliga tempus i muntligt och skriftligt språk inför andra.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till verb (10 min)

– Förklara vad verb är och ge exempel på olika typer av verb (handlingsverb, tillståndsverb).
– Diskutera vikten av verb i meningar och hur de påverkar betydelsen.
– Introducera exempel på verbböjningar i presens och preteritum.

Genomgång av verbets tempus (15 min)

– Presentera de olika tempusformerna för verben: presens, preteritum och framtid.
– Använd exempel meningar för att visa hur man böjer vanliga verb.
– Ge eleverna faktorer som påverkar valet av tempus i en mening.

Praktiska övningar (15 min)

– Låt eleverna arbeta med övningar i par där de böjer verb i olika tempus.
– Gå runt i klassrummet och ge feedback och stöd där det behövs.
– Diskutera de vanligaste felen och hur man kan rätta till dem.

Sammanfattning och frågor (5 min)

– Sammanfatta lektionen och be eleverna dela med sig av vad de har lärt sig.
– Ställ frågor för att få diskutera eventuella oklarheter.

Avslut och förberedelse inför aktivitet (5 min)

– Förbereda eleverna inför den kommande aktiviteten genom att förklara vad de ska göra.

Aktivitet

Eleverna får i grupp skapa en kort berättelse där de måste använda olika verb i olika tempus. Berättelsen ska innehålla minst tio meningar och innehålla både samtalsform och beskrivande text. Aktiviteten syftar till att förstärka deras förståelse av verb och dess böjningar i praktisk tillämpning.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är ett verb? Svar: Ett ord som beskriver en handling eller ett tillstånd.
– Nämn två tempusformer för verb. Svar: Presens och preteritum.
– Hur böjer man verbet “att gå” i preteritum? Svar: “Gick”.
– Vilken tidform används för att beskriva vad som hände igår? Svar: Preteritum.
– Ge ett exempel på en mening i framtid. Svar: “Jag ska gå till affären imorgon”.

Hemläxa

Skriv en kort text (150-200 ord) om vad du gjorde förra helgen. Använd både presens och preteritum för att beskriva händelserna.

Fördjupningsuppgift

Skriv en längre berättelse (300-400 ord) där du använder olika verb i alla tre tempusformer: presens, preteritum och futurum. I berättelsen ska du inkludera dialoger och beskrivningar av karaktärer. Uppgiften ger möjlighet att visa på högre språklig struktur och variation.

Förslag för nästa lektion

Tema: Adjektiv och deras användning
Denna lektion kommer att fokusera på hur adjektiv används i svenskan och hur de böjs i relation till substantiv. Att förstå adjektivens roll i språket är viktigt för att kunna beskriva och berika texter. Kunskapskravet som är aktuellt här handlar om att använda adjektiv korrekt i meningar.

Förberedelser

– Förbered exempel på verb och deras böjningar.
– Skapa övningsblad med olika uppgifter kopplade till verbböjning.
– Samla exempelmeningar som eleverna kan diskutera och analysera under lektionen.


×