Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att skriva CV och personligt brev
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter i att skriva professionella CV:n och personliga brev som är anpassade för den svenska arbetsmarknaden. Eleverna ska lära sig om format, innehåll och språkbruk som är relevant i dessa dokument.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skapa ett CV och ett personligt brev som tydligt presenterar deras kompetenser och erfarenheter. De ska också kunna anpassa sina dokument för olika typer av jobb och visa förståelse för arbetsmarknaden i Sverige.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till CV och personligt brev (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att skriva CV och personligt brev. Diskutera varför dessa dokument är viktiga i jobbsökande processer.
• Ställ frågor som: “Vad tycker ni är viktigt att inkludera i ett CV?” och “Vad vill ni att ett personligt brev ska förmedla?”.
Genomgång av CV-struktur (15 min)
• Gå igenom de olika delarna av ett CV, inklusive kontaktuppgifter, profil, arbetslivserfarenhet, utbildning och färdigheter.
• Ge exempel på hur ett CV kan struktureras, och diskutera vikten av att använda tydliga rubriker och anpassa CV:t efter det jobb man söker.
Genomgång av personligt brev (15 min)
• Diskutera syftet med ett personligt brev och hur det skiljer sig från CV:t.
• Gå igenom strukturen för ett personligt brev: inledning, mittdel och avslutning. Betona vikten av att skriva på ett engagerande och professionellt sätt.
Praktisk övning: Skriva en del av ett CV eller ett personligt brev (15 min)
• Be eleverna skriva antingen en del av sitt CV eller ett utkast till sitt personliga brev, baserat på en jobbeskrivning som delas ut.
• Ge dem tid att skriva och gå runt för att ge stöd och feedback.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna slutföra sitt CV eller sitt personliga brev. De ska anpassa innehållet utifrån vad de lärt sig under lektionen och framföra detta i en presentation nästa gång.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad har du lärt dig idag om att skriva CV?
(Eleverna reflekterar över de viktigaste punkterna.)
• Varför är ett personligt brev viktigt vid jobbsökande?
Att det ger en möjlighet att presentera sig själv och förklara varför man är intresserad av jobbet.
• Vilken del av CV:t tycker du är mest utmanande att skriva och varför?
(Eleverna reflekterar över sina styrkor och svagheter.)
• Hur kan du anpassa ditt CV för olika jobb?
Genom att lyfta fram relevant erfarenhet och färdigheter som matchar jobbbeskrivningen.
• Vad kommer du att fokusera på när du skriver ditt CV eller personliga brev hemma?
(Eleverna ger specifika mål.)
Hemläxa
Slutför ditt CV eller ditt personliga brev baserat på det du lärt dig under lektionen. Var noga med att anpassa dokumentet för det jobb du söker.
Fördjupningsuppgift
Skriv en detaljerad analys (300-400 ord) om de specifika färdigheter och erfarenheter du vill betona i ditt CV eller brev. Reflektera över hur dessa kvalifikationer kan bidra till dina framtida yrkesmål.
Förslag för nästa lektion
Temat: Förbereda sig för en jobbintervju
Den kommande lektionen bör fokusera på hur man förbereder sig för en jobbintervju. Detta ska inkludera att diskutera vanliga intervjufrågor, strategier för att svara på dem och hur man kan framhäva sina kunskaper och kompetenser för arbetsgivaren. Lektionen kan också innehålla rollspel och övningar för att öva på intervjusituationer.
Förberedelser
• Förbered exempel på CV:n och personliga brev för diskussion och övning.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla exempel på jobbannonser för att använda i övningar i nästa lektion.