En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI. Svenska för invandrare – Multimedia i presentationer

Lektionsplanering

Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att använda multimedia i presentationer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att använda multimedia i sina presentationer för att förstärka sitt budskap och göra sina presentationer mer engagerande. Detta inkluderar att välja och använda bilder, videor och presentationsprogram på ett effektivt sätt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda digitala verktyg och multimedia för att stödja sina presentationer och skapa tydliga och intresseväckande budskap. De ska också kunna reflektera över hur multimedia påverkar presentationens effekt och förståelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till multimedia i presentationer (10 min)

Presentera lektionens fokus på multimedia och dess roll i presentationer. Diskutera hur visuella och audiovisuella element kan göra ett budskap mer tydligt och minnesvärt.

Ge exempel på olika typer av multimedia: bilder, videor, diagram och ljud.

Genomgång av verktyg för multimedia (15 min)

Introducera några vanliga verktyg och program för att skapa presentationer, som PowerPoint, Prezi och Google Slides.

Diskutera hur man kan välja snygga och relevanta bilder och multimedia som kompletterar och förstärker texten i en presentation.

Praktisk övning: Skapa en multimedia-presentation (15 min)

Dela in klassen i grupper och ge dem ett ämne att arbeta med. Be dem skapa en kort presentation (5-7 minuter) som inkluderar multimedia.

De ska planera hur de kan använda bilder och eventuellt en kort video i sin presentation för att förstärka sina poänger.

Dela presentationerna (10 min)

Låt grupperna presentera sina presentationskoncept för klassen.

Ge feedback och diskutera hur olika grupper använde multimedia för att förbättra sin presentation.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna slutföra sin multimedia-presentation och förbereda sig för att presentera den i nästa lektion. De ska skriva en kort reflektion (150-200 ord) om vilken multimedia de använde och hur den förstärker deras budskap.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

Vad är syftet med att använda multimedia i en presentation?

  • Att förstärka budskapet och göra det mer visuellt tilltalande och engagerande för publiken.

Nämn två exempel på multimedia som kan användas i en presentation.

  • Bilder och videor.

Hur kan bilder påverka en presentation?

  • De kan göra information mer begriplig och hjälpa till att hålla publikens intresse.

Vad är viktigt att tänka på när man väljer multimedia för sin presentation?

  • Att välja relevant och högkvalitativt material som stöder och inte distraherar från huvudbudskapet.

Hur kan du säkerställa att din presentation med multimedia är sammanhängande?

  • Genom att se till att varje element av multimedia är relaterat till och stöder textens huvudpoänger.

Hemläxa

Slutför din multimedia-presentation och skriv en reflektion (150-200 ord) om vilken multimedia du använde och hur denna valde element förstärker ditt budskap.

Fördjupningsuppgift

Skapa en detaljerad plan för en multimedia-presentation (300-400 ord) där du beskriver hur du kommer att strukturera presentationen och använda olika multimediaelement. Diskutera även vilken feedback du fått tidigare och hur du kommer att integrera detta i din presentation.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att hålla en presentation

Den kommande lektionen bör fokusera på att hålla en presentation inför klassen. Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att öva sina talförmågor och att presentera sina idéer effektivt. Lektionen kommer att ge praktiska tips för att skapa en engagerande presentation och hantera eventuella nervositet eller frågor från publiken.

Förberedelser

  • Förbered exempel på bra multimedia-presentationer för att diskutera hur de är strukturerade och vad som gör dem effektiva.
  • Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
  • Samla material för att stödja diskussionen om presentationstekniker i nästa lektion.

×