Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att delta i en nätverksträff
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna kunskap om hur de deltar i nätverksträffar och professionella sammankomster. Eleverna ska lära sig att använda sina kommunikationsfärdigheter för att bygga relationer, dela erfarenheter och skapa professionella nätverk. Detta är en viktig del av att integreras i det svenska samhället och arbetslivet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta aktivt i nätverksträffar och andra professionella sammanhang, formulera sig tydligt och lämpligt, samt interagera positivt med andra. De ska också kunna ge och ta emot feedback och reflektera över erfarenheterna från sådana situationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till nätverkande (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att delta i nätverksträffar. Diskutera vad nätverkande innebär och varför det är viktigt i arbetslivet.
• Ställ frågor som: “Har ni deltagit i någon nätverksträff tidigare? Vad var er erfarenhet?” och “Vad skulle ni vilja lära er för att nätverka effektivare?”.
Genomgång av etikett och strategier för nätverkande (15 min)
• Gå igenom grundläggande etikett vid nätverksträffar, såsom att hälsa, presentera sig själv, ställa frågor och lyssna aktivt.
• Diskutera strategier för att initiativrikt börja samtal och bygga relationer över tiden, inklusive hur man följer upp efter träffen.
Rollespel: Simulera en nätverksträff (20 min)
• Dela in klassen i grupper och låt dem simulera en nätverksträff. Ge dem exempel på ämnen de kan diskutera och uppmuntra dem att variera sina interaktioner, inklusive att introducera sig och ställa öppna frågor.
• Be dem öva i 10-15 minuter innan de växlar roller för att få fler perspektiv.
Dela insikter och reflektion (5 min)
• Samla klassen för att diskutera sina erfarenheter från rollspelen. Vad kände de fungerade bra? Vilka utmaningar stötte de på?
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion (150-200 ord) om sina erfarenheter av rollspel, inklusive vad som gick bra, vad som var utmanande och hur de planerar att använda dessa erfarenheter i verkligheten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad har du lärt dig om nätverkande i dag? (Eleverna reflekterar över sina insikter.)
• Vilka strategier tycker du är mest användbara för att nätverka? (Eleverna ger exempel på anpassningar.)
• Hur kan du använda dina nätverksfärdigheter i framtiden? (Eleverna reflekterar över tillämpningar.)
• Vad var den största utmaningen du mötte under rollspelen? (Eleverna ger specifika exempel.)
• Hur kan dessa erfarenheter hjälpa dig att växa professionellt? (Eleverna reflekterar över sina framtida mål.)
Hemläxa
Skriv en kort reflektion (150-200 ord) om dina erfarenheter av rollspelen. Beskriv vad som gick bra, vad du lärde dig och hur du kan tillämpa dessa färdigheter på en verklig nätverksträff.
Fördjupningsuppgift
Skriv en längre text (250-300 ord) där du analyserar skillnaderna mellan att delta i professionella sammanhang i Sverige jämfört med ditt hemland. Diskutera både utmaningarna och de möjligheter som du har stött på.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att bygga professionella relationer. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man kan bygga långsiktiga professionella relationer. Lektionen kan omfatta strategier för att hålla kontakten, hur man presenterar sig på olika sätt beroende på sammanhang och hur man kan använda sociala medier för att stärka sitt professionella nätverk.
Förberedelser
• Förbered exempel på nätverksträffar och relaterat material för diskussion.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla resurser och artiklar om professionellt nätverkande.