Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. SFI. Svenska för invandrare – Redigera och förbättra texter

Lektionsplanering

Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att redigera och förbättra texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna färdigheter i att redigera och förbättra sina egna och andras texter. Detta inkluderar att använda feedback, identifiera och korrigera språkliga fel samt att förbättra strukturen och sammanhanget i sina berättelser.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna bearbeta sin text utifrån viss feedback och självständigt göra ändringar för att förbättra tydlighet och innehåll. Eleven ska också kunna identifiera vanliga språkfel och rätta till dem för att skapa en mer sammanhängande text.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till redigering (10 min)

• Presentera lektionens fokus på att redigera och förbättra texter. Diskutera varför redigering är en viktig del av skrivprocessen.

• Förklara skillnaden mellan att skriva och att redigera; det första handlar om att få ner tankarna, medan det andra handlar om att förbättra dessa tankar.

Genomgång av redigeringsstrategier (15 min)

• Presentera olika strategier för redigering, såsom att läsa texten högt, använda markeringstekniker för fel, och be om feedback från andra.

• Diskutera vad man bör titta efter i en text, inklusive grammatik, stavning, struktur och stil.

Praktisk övning: Parredigering (15 min)

• Be eleverna byta texter med varandra (t.ex. sina berättelser från föregående lektion).

• Ge dem riktlinjer för hur de ska ge konstruktiv feedback, inklusive att berömma styrkor och ge förslag på förbättringar.

• Låt varje elev redigera sin partners text och ge feedback muntligt.

Avslutande diskussion (10 min)

• Samla klassen och diskutera vad som varit enklare eller svårare med redigeringsprocessen.

• Be eleverna att dela med sig av några av de förändringar de gjort i sina texter och varför.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna redigera sin egen berättelse utifrån den feedback de fått och skriva en andra version av berättelsen (250-350 ord). De ska fokusera på att förbättra språk, struktur och klarhet. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är syftet med att redigera en text?
◦ Att förbättra textens kvalitet, tydlighet och struktur.

• Nämn två saker du kan titta efter när du redigerar en text.
◦ Grammatikfel och stavning.

• Hur kan du ge konstruktiv feedback på en annan persons text?
◦ Genom att lyfta fram vad som är bra med texten och ge förslag på förbättringar.

• Varför är det viktigt att läsa sin text högt?
◦ För att höra om den flyter bra och för att upptäcka språkliga fel som kan vara svåra att se när man bara läser tyst.

• Vad är en vanlig strategi för att förbättra strukturen i en text?
◦ Att se till att det finns en tydlig början, mitt och slut, och att varje del hänger ihop.

Hemläxa

Redigera din berättelse och skriv en andra version (250-350 ord) som inkluderar förbättringar baserat på feedback från din klasskamrat och dina egna observationer.

Fördjupningsuppgift

Skriv en reflektion (200-300 ord) om dina erfarenheter av att redigera din text. Diskutera vad du lärde dig om ditt skrivande och vilka specifika ändringar du gjorde för att förbättra din berättelse.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att ge och ta emot feedback. Den kommande lektionen bör fokusera på att ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt. Detta är relevant eftersom det är en viktig del av skrivprocessen och kommunikation. Lektionen ska täcka hur man ger feedback på ett sätt som uppmuntrar och hjälper andra att förbättras, samt hur man kan ta emot feedback utan att bli defensiv.

Förberedelser

• Förbered exempel på konstruktiv feedback för att illustrera vad som gör feedback användbar.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om feedbackmetoder och strategier i nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp
×