Lektion. SFI. Svenska – Väder och årstider

Lektionsplanering

Årskurs: SFI

Ämne: Svenska

Tema: Väder och årstider

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar väderbeskrivningar och årstidernas kännetecken. Eleverna ska få möjlighet att använda och förstå olika ord och fraser som relaterar till väder och årstider.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda användbara fraser och ord för att beskriva väder och årstider.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till väder och årstider (10 min)

  • Beskrivning av de fyra årstiderna (vinter, vår, sommar, höst).
  • Presentation av olika väderbegrepp (regn, sol, snö, blåst).
  • Diskutera hur vädret kan förändras över årstiderna.

Diskussion om favoritårstid (15 min)

  • Eleverna får reflektera över och dela sin favoritårstid.
  • Samla ord och fraser som används för att beskriva dessa känslor.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion.

Gruppaktivitet: Väderrapporter (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper för att skapa en väderrapport.
  • Ge exempel på hur man kan presentera vädret (t.ex. “Idag är det soligt och varmt”).
  • Grupperna presenterar sina väderrapporter för klassen.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och lyft fram nya ord och fraser.
  • Ställ frågor till eleverna om vad de lärt sig och deras tankar kring väder och årstider.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en bildcollage som representerar deras favoritårstid och dess väder. De ska även skriva korta texter som beskriver vad de gillar med denna årstid.

Exit-ticket

  • Vilken årstid är din favorit och varför?
  • Nämn tre väderbegrepp du lärt dig idag.
  • Hur ser vädret ut idag? Beskriv det med minst tre ord.
  • Vilken skillnad finns det mellan sommar och vinter?
  • Vilket väder tycker du är bäst för att vara ute?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna beskriva vädret i deras hemort under en vecka. De ska notera väderrapporten varje dag och skriva ner korta observationer om skillnaderna mellan dagarna.

Citat

”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.” – Okänd

Detta citat betonar att vi kan anpassa oss efter alla typer av väder och att varje väder har sin charm. Det knyter an till lektionen genom att uppmuntra eleverna att se värdet i att förstå och tolerera olika väderförhållanden.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag temat “Klimatförändringar”. Detta är relevant eftersom det kopplar samman väder och årstider med större globala förändringar och ansvar.


Modern Tillbaka-knapp