Lektionsplanering
Årskurs: SFI (Språk som Främmande Språk) Kurs 1B
Ämne: Svenska
Tema: Verb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att introducera och fördjupa elevernas kunskaper om verbens funktion och konjugation i svenskan. Det inkluderar att undersöka regelbundna och oregelbundna verb samt att använda dem i olika former och tider.
Kunskapskrav
Eleven kan använda inlästa och hörda, vanliga uttryck och fraser, och har en grundläggande förståelse för verbens grammatiska funktioner, som att böja och använda dem korrekt i enkla meningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till verb (10 min)
– Presentera vad ett verb är och dess roll i en mening.
– Ge exempel på vanliga verb på svenska såsom “gå”, “äta”, “prata”.
– Diskutera vikten av verb i olika sammanhang och hur de påverkar meningsbyggnaden.
Regelbundna och oregelbundna verb (15 min)
– Förklara skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb.
– Ge exempel på några regelbundna verb och deras böjningar i presens, preteritum och supinum.
– Diskutera några vanliga oregelbundna verb och deras former.
Verb i olika tider (15 min)
– Gå igenom hur verb förändras beroende på tempus (nutid, dåtid, framtid).
– Använd exempel och skapa meningar tillsammans med eleverna.
– Låt eleverna praktisera att böja verb i gruppdiskussioner.
Praktisk övning: Verb i meningar (10 min)
– Dela ut exempelmeningar med luckor där eleverna ska fylla i rätt verbform.
– Diskutera i grupper om vilka verb som är passande i olika meningar.
– Sammanfatta övningen genom att gå igenom de olika alternativen som valts.
Eleverna får en arbetsuppgift där de ska skriva fem meningar som inkluderar både regelbundna och oregelbundna verb. De ska försöka använda verb i olika tempus och diskutera sina meningar i par. Denna aktivitet syftar till att förstärka lärdomarna om verbens funktion och konjugation. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– Vad är ett verb? (Ett verb är ett ord som beskriver en handling eller ett tillstånd.)
– Ge två exempel på regelbundna verb på svenska. (Exempel: “skrika”, “spela”.)
– Vad är ett oregelbundet verb? (Ett verb som inte följer de vanliga böjningsreglerna.)
– Hur böjer man verbet “att gå” i preteritum? (Det blir “gick”.)
– Vad betyder det att böja ett verb? (Att förändra verbets form beroende på tid eller person.)
Hemläxa
Skriv en kort text (100-150 ord) där ni använder minst tre olika verb i tre olika tempus (nutid, dåtid, framtid).
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skriva en kort berättelse på 200-250 ord där de använder minst åtta olika verb, inklusive både regelbundna och oregelbundna. De ska också markera verbens former och diskutera dem i klassrummet.
Förslag för nästa lektion
Tempus i fokus
I nästa lektion kan fokus ligga på att fördjupa förståelsen för olika tempus i svenskan. Eleverna får lära sig om perfekt, pluskvam perfekt och futurum. Detta kommer att koppla till den kunskap om verb vi byggde i den här lektionen. Eleverna ska kunna konstruera meningar i dessa olika tempus och jämföra användningen av dem.
Förberedelser
– Förbered exempelmeningar med luckor för övningen.
– Samla en lista på vanliga regelbundna och oregelbundna verb att använda under lektionen.
– Skapa handouts med översikt över verbböjningar och tempus för eleverna.