Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Slöjd. Trälåda. [Åk 6]

Ämne: Slöjd

Årskurs: 6

Lektionsplanering: Trälåda i Slöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Grundläggande verktyg och tekniker för hantverk med trä. Eleven kan på ett enkelt sätt tillverka föremål med några handgrepp och metoder. Eleven visar goda kunskaper i att använda handverktyg och metoder för att tillverka föremål i trä.
Säkerhet och ergonomi vid arbete med verktyg. Eleven följer enkla säkerhetsföreskrifter vid arbete. Eleven följer säkerhetsföreskrifter och visar hänsyn till ergonomi vid arbete.
Planering och genomförande av arbetsprocesser med hjälp av enkla skisser och instruktioner. Eleven kan med viss handledning göra en enkel planering och instruktion. Eleven kan självständigt göra en planering och följa instruktioner.
Materialets egenskaper och hur de kan användas i slöjdarbete. Eleven beskriver enkelt några träslag och deras egenskaper i arbetet. Eleven förklarar några vanliga träslags egenskaper och användningsområden.

Källa: Lgr22, Slöjd, åk 4–6

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till trälådan (10 min)

  • Presentera projektet: att tillverka en enkel trälåda.
  • Gå igenom säkerhet vid arbete med träverktyg.
  • Visa exempel på olika typer av trälådor och deras användningsområden.
  • Förklara grundläggande verktyg och material som ska användas.
  • Diskutera planering av arbetsprocessen.

2. Planering och skisser (10 min)

  • Visa hur man gör en enkel skiss av designen.
  • Diskutera mått och proportioner.
  • Låt eleverna göra egna skisser med hjälp av mallar.
  • Ge stöd och feedback i planeringen.
  • Förklara vikten av noggrannhet inför kapning.

3. Mätning och sågning av trädelar (15 min)

  • Visa rätt sätt att mäta och markera på träet.
  • Introducera olika typer av handverktyg för sågning.
  • Demonstrera korrekt arbetsställning och säkerhet.
  • Låt eleverna såga sina delar under övervakning.
  • Ge individuell hjälp vid behov.

4. Montering och limning (10 min)

  • Visa olika metoder för montering (limning, spikning).
  • Förklara torktider och vad man ska tänka på för hållbarhet.
  • Låt eleverna limma ihop sina låddelar.
  • Diskutera vikten av precision i skarvar.
  • Följ upp med att säkra lådan stabilt.

5. Avslut och reflektion (5 min)

  • Samla eleverna för att reflektera över arbetsprocessen.
  • Diskutera vad som fungerade och vad som kunde göras annorlunda.
  • Gör en snabb uppföljning kring säkerhet och arbetsmiljö.
  • Planera eventuell efterbearbetning som slipning eller målning.
  • Avsluta med uppmuntran och beröm för gott hantverk.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Verktygskunskap: Eleverna lär sig namnen på och användningen av olika handverktyg som sågar, hammare, lim och måttband. Vanliga missförstånd är att tro att alla verktyg kan användas på samma sätt eller till samma material.
  • Materialegenskaper: Eleverna bekantar sig med olika träslag och deras egenskaper som hårdhet, vikt och yta. Det finns ofta en uppfattning att trä är homogent, vilket inte är riktigt.
  • Arbetsprocess: Från skiss och planering till tillverkning och avslutande arbete får eleverna öva på ett systematiskt arbetssätt. Många elever underskattar tid för planering och efterbearbetning.
  • Säkerhet: Vikten av rätt arbetsställning och säker hantering av verktyg för att undvika skador. Det är vanligt att elever vill jobba för snabbt och därmed riskera olyckor.
  • Kvalitet och precision: Att arbeta noggrant för att få passande delar och stabil montering är centralt. Många missar vikten av små måttavvikelser som kan påverka slutresultatet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Limning Process att fästa två material med ett klibbigt ämne. Kommer från latinets “ligare” som betyder binda.
Skiss En snabb, enkel teckning som visar en idé eller design. Från franskan “esquisser” som betyder skissera.
Montering Att sammanfoga delar till en helhet. Från latinets “montere”, sätta ihop.
Träslag En typ av trä från en specifik trädart. Enkel sammansättning av “trä” och “slag” (sort).
Ergonomi Läran om anpassning av arbete och arbetsmiljö till människan. Grekiska “ergon” (arbete) + “nomos” (lag).

Diskussionsfrågor

  1. Om du upptäcker att din trälåda inte passar ihop som du tänkt, hur kan du lösa det utan att börja om helt från början? Fundera på hur problemlösning kan se ut i hantverksarbete och vad som är viktigt för att lyckas.
  2. Vilka risker finns det om du arbetar för snabbt och inte riktigt kontrollerar verktygen eller måtten? Hur kan du motverka sådana risker och varför är det viktigt för både dig och dina klasskamrater?
  3. Tänk dig att du vill göra en trälåda som både är vacker och hållbar. Vilka materialval och metoder skulle du använda, och varför? Vilken roll spelar planering i att nå det bästa resultatet?
  4. Om du ska ge råd till någon som är ny i slöjden om hur man ska hantera misstag, vad skulle du säga? Hur kan misstag ibland vara bra för lärandet?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att själva planera och tillverka en egen enkel trälåda utifrån instruktioner och de verktyg/material som finns tillgängliga. De börjar med att skissa, mäta och markera, för att sedan såga ut delarna. Därefter hjälper läraren till med limning och montering. Under arbetets gång får eleverna diskutera säkerhet och arbetsställning. Arbetsprocessen avslutas med en kort reflektion där eleverna berättar vad de lärt sig och vad som var svårt. Tanken är att de ska känna stolthet över sitt färdiga hantverk och förstå vikten av planering och noggrannhet.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilket verktyg används för att såga trä? En handsåg eller sticksåg används för att såga trä.
2. Varför är det viktigt att mäta noggrant? För att delarna ska passa ihop och lådan blir stabil.
3. Vad är limning? Att fästa två material med ett klibbigt ämne.
4. Hur kan du arbeta säkert med verktyg? Genom att använda verktyg rätt och ha bra arbetsställning.
5. Vad kan vara en bra anledning att göra en skiss först? För att planera och veta hur lådan ska se ut och byggas.
6. Varför är det viktigt att följa säkerhetsregler? För att undvika skador.
7. Vad menas med att trä har olika egenskaper? Olika träslag är hårdare, mjukare eller tyngre.
8. Vad ska du göra om ett misstag händer? Försöka lösa det och lära dig från det.
9. Vad innebär montering? Att sätta ihop delar till en helhet.
10. Varför är det bra att reflektera efter arbetet? För att lära sig och bli bättre till nästa gång.

Citat

“Hantverk är ett språk där händer och hjärna möts i en dialog.” – Eva-Lotta Sjöstedt, 2015. Detta citat visar hur slöjd integrerar praktiskt arbete med problemlösning och kreativt tänkande, vilket är viktigt när elever tillverkar sin trälåda.

“Genom att arbeta med händerna lär vi oss mer än bara att skapa, vi bygger också tålamod och tålighet.” – Per Olsson, 2018. Detta belyser vikten av att förstå arbetsprocessen och reflektera, något som är centralt i slöjdämnet och i detta projekt.


Modern Tillbaka-knapp
×