Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. SO. Historien om påskharen. [Förskoleklass]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne eller kurs: SO

Tema: Historien om påskharen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Arbeta med teman som handlar om traditioner och högtider. Eleven kan berätta om traditioner och högtider i sitt närområde.

[Lpfö 18]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till påskharen (10 min)
    • Berätta för barnen om påskharen och dess ursprung.
    • Diskutera hur olika kulturer firar påsk.
    • Visa bilder av påskharar och andra symboler relaterade till påsken.
    • Fråga barnen om befintliga berättelser eller traditioner de känner till.
  2. Berättande och kreativt skrivande (15 min)
    • Låt barnen berätta egna historier om vad påskharen gör på påsk.
    • Dela in barnen i mindre grupper och ge dem tid att diskutera sina berättelser.
    • Samla deras berättelser och skriv ner dem tillsammans.
  3. Skapande av påskharar (15 min)
    • Ge barnen material (papper, färger, klister) för att skapa sin egen påskhare.
    • Uppmuntra dem att dekorera sina harar som de vill.
    • Låt dem visa upp sina skapelser för klassen.
  4. Reflektion och avslutning (10 min)
    • Samla barnen för en gemensam diskussion.
    • Fråga vad de har lärt sig om påskharen och vad de tyckte var roligast.
    • Sammanfatta lektionen och knyt tillbaka till hur påskharen är en del av traditionerna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Påskens betydelse. Vad påsken betyder kulturellt och socialt.
  • Traditioner. Olika traditioner runt om i världen kopplade till påsk.
  • Berättande. Barnens förmåga att uttrycka sig genom berättelser.
  • Skapande. Utveckla kreativitet genom skapande aktiviteter.
  • Samspela. Lärande genom samarbete med andra.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Påsk En kristen högtid som firar Jesu uppståndelse. Kommer från hebreiska “Pesaḥ”, som betyder “passera över”.
HARE Ett djur som har långsvans och långa öron. Kommer från gammal engelska “hara”.
TRADITION Ett sätt att göra saker som går i arv. Kommer från latin “traditio”, som betyder “överlämnande”.
SYMBOL Ett föremål som representerar något annat. Kommer från grekiska “symbolon”, som betyder “tecken”.
FEST En tillställning för att fira något. Kommer från latinska “festivus” som betyder “glad”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror ni att påskharen gör före påsk?
  • B. Varför tror ni att olika kulturer firar påsk på olika sätt?
  • C. Om ni skulle vara en påskhare, vad skulle ni vilja göra för roligt?

Aktivitet

Låt barnen skapa sina egna påskäggsformade kort där de får skriva en hälsning på insidan. De kan dekorera korten med färgglada pennor, klistermärken och glittrande material. Det ger dem möjlighet att vara kreativa och samtidigt lära sig om gesten att dela med sig av sin glädje under påsken, precis som påskharen som ger presenter.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är påskharen känd för? Att ge påskägg.
Varför firar vi påsk? För att fira uppståndelsen.
Vad symboliserar ett ägg? Nytt liv.
Vilket verktyg använder vi för att skapa? Pennor och klister.
Kan ni nämna en annan tradition vid påsk? Äggmålning.
Hur många öron har en hare? Två.
Var firas påsken i hela världen? Många länder, olika sätt.
Vilka färger brukar vi se på påsk? Pastellfärger.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan barnen få i uppdrag att måla ett påskägg och skriva en kort berättelse om vad de skulle göra om de var påskharar.

Citat

– Walt Disney. Detta citat knyter an till lektionen genom att uppmuntra barnen att följa sina egna idéer och kreativa tankar kopplade till påsk.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×