Lektionsplanering: Jordens dag i SO
Årskurs Åk 7 anpassad grundskola
Ämne SO
Tema Jordens dag
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Naturresurser och deras användning i samhället. | Eleven kan undersöka enkla samband mellan människans liv och naturens villkor och föra enkla resonemang om frågor som rör miljö och hållbar utveckling. | Eleven kan undersöka och förklara samband mellan människa, samhälle och natur utifrån olika perspektiv samt föra utvecklade resonemang om frågor som rör miljö och hållbar utveckling. |
[Lgrsär22, SO, Åk 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Jordens dag (10 min)
- Berätta om Jordens dag: När och varför den firas.
- Diskutera varför miljö och hållbar utveckling är viktigt för oss alla.
- Visa bilder eller kort film om Jordens dag och miljöproblem.
- Fråga eleverna om de känner till några miljöproblem.
- Sammanfatta dagens lektion och mål.
2. Naturresurser och miljöpåverkan (10 min)
- Förklara begreppet naturresurser.
- Ge exempel på olika naturresurser som vatten, skog och mineraler.
- Prata om hur vi människor påverkar naturresurserna.
- Diskutera hur överanvändning kan skada naturen.
- Ge eleverna exempel från vardagen.
3. Hållbar utveckling (10 min)
- Introducera begreppet hållbar utveckling.
- Förklara att det handlar om att använda jordens resurser så att de räcker för framtiden.
- Diskutera kort vad eleverna kan göra för att bidra.
- Visa exempel på hållbara val som återvinning och energibesparing.
- Låt eleverna fundera på egna exempel.
4. Gruppdiskussion: Miljöfrågor och lösningar (10 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp en miljöfråga att diskutera, t.ex. plast i haven, klimatförändringar eller energianvändning.
- Be grupperna fundera på orsaker och möjliga lösningar.
- Saml hela klassen och låt grupperna berätta.
5. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Upprepa kort vad Jordens dag handlar om.
- Låt eleverna skriva eller rita något de lärt sig.
- Diskutera hur vi alla kan hjälpas åt i vardagen.
- Avsluta med att fråga om någon vill berätta vad de fått med sig.
- Informera om att det är viktigt att ta hand om jorden varje dag.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jordens dag: Utförlig bakgrund till dagen, varför den firas internationellt sedan 1970 och dess syfte att skärpa miljömedvetandet. Många tror att vi bara har en dag för miljön, men det är ett initiativ för att öka vardagsengagemang.
- Naturresurser: Beskrivning av förnybara och icke förnybara resurser, samt hur fel användning kan leda till utarmning och miljöskador. Ett vanligt missförstånd är att naturen alltid återhämtar sig snabbt, men det sker ofta långsamt.
- Miljöpåverkan: Påverkan från människan, såsom föroreningar, skogsskövling och klimatförändringar. En vanlig myt är att enskilda personer inte kan göra skillnad, vilket är fel.
- Hållbar utveckling: Begreppets innebörd och koppling till sociala och ekonomiska förutsättningar för att leva inom jordens gränser. Ofta tänker folk bara på miljö men hållbar utveckling handlar om mer än så.
- Insatser och lösningar: Exempel på vad individer och samhällen kan göra för att minska negativ påverkan, inklusive återvinning, energibesparing och att granska konsumtion. Missuppfattning att bara teknik kan lösa problemen förekommer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Jordens dag | En internationell dag som uppmärksammar miljön varje år den 22 april. | Från “Jorden” (vår planet) och “dag” (24 timmar). |
Naturresurser | Material och energi från naturen som människor kan använda. | Natur + resurs (från latin “resursus”, återkomst). |
Hållbar utveckling | Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers. | Hållbar (av “hålla”) + utveckling. |
Klimatförändringar | Förändringar i jordens klimat över tid, orsakat av naturliga och mänskliga faktorer. | Klima (grekiska “klima” = lutning) + förändringar. |
Återvinning | Processen att ta tillvara material för att använda på nytt. | Åter + vinna (vinna betyder få fram). |
Diskussionsfrågor
A. Jordens resurser är begränsade. Hur kan vi dela dem rättvist så att både dagens människor och framtida generationer får vad de behöver? Fundera på vilket ansvar vi har för andra och hur det påverkar våra val i vardagen.
B. I samhället finns ofta konflikt mellan ekonomisk utveckling och miljöskydd. Hur kan vi tänka när vi vill ha jobb och tillväxt utan att skada miljön? Vilka kompromisser är acceptabla, och vem bestämmer det?
C. Många ungdomar engagerar sig i miljöfrågor. Vad kan det betyda för framtiden? Kan enskilda människor i grupp påverka stora beslut, eller behövs politiska förändringar från staten?
D. Om du fick bestämma en ny regel för att skydda miljön i din skola eller hem, vad skulle det vara? Hur tror du att andra skulle reagera och hur kan du övertyga dem?
Aktivitet
Låt eleverna skapa en enkel affisch eller digital presentation som lyfter fram Jordens dag och varför det är viktigt att ta hand om miljön. De kan arbeta i små grupper eller par och använda bilder, fakta och egna illustrationer. Efteråt får varje grupp presentera sin affisch och berätta vad de vill förmedla. Aktiviteten hjälper eleverna att konkretisera kunskap och uttrycka sina tankar kreativt, samtidigt som det sätter ord på hållbarhet och miljömedvetenhet. Det kan också skapa pride över det egna ansvaret och engagemanget.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
När firas Jordens dag? | Jordens dag firas varje år den 22 april. |
Vad är naturresurser? | Naturresurser är material och energi från naturen som vi människor använder. |
Vad betyder hållbar utveckling? | Det betyder att använda jordens resurser på ett sätt som gör att även framtida generationer kan få vad de behöver. |
Ge ett exempel på en miljöåtgärd. | Återvinning, energibesparing eller att minska plastanvändning. |
Varför är det viktigt att ta hand om miljön? | För att vi och kommande generationer ska kunna leva i en fungerande och hälsosam värld. |
Vad kan hända om vi slösar med naturresurser? | Naturen kan skadas, och resurserna kan ta slut. |
Hur kan enskilda personer bidra? | Genom att göra hållbara val, som att spara energi eller återvinna. |
Vad innebär klimatförändringar? | Att jordens klimat förändras vilket påverkar väder, natur och livsvillkor. |
Vad är syftet med Jordens dag? | Att påminna om och öka medvetenheten om miljö- och hållbarhetsfrågor. |
Nämn en naturlig resurs. | Vatten, skog eller mineraler. |
Citat
”Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.” – David Brower, 1969
Detta citat understryker vikten av att ta ansvarsfulla beslut med tanke på framtiden, vilket är själva kärnan i Jordens dag och hållbar utveckling. Eleverna kan reflektera över sin roll i att bevara miljön för nästa generation.
”Jordens resurser är inte oändliga; vår attityd måste därför förändras från att slösa till att vårda.” – Gro Harlem Brundtland, 1987
Brundtland, känd för att popularisera begreppet hållbar utveckling, får eleverna att förstå vikten av att skifta perspektiv. Det knyter an till lektionens budskap om hur vi kan agera i vardagen.