Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: SO (Samhällsorientering)
Tema: Påskens historia och traditioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I förskoleklass ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och samtala om familj och traditioner. Fokus ligger på att känna igen och berätta om olika kulturella högtider och vilka traditioner som finns. | Eleven kan berätta enkelt om några traditioner och högtider som firas i Sverige. |
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till påskens historia (10 min)
- Berätta om påskens ursprung och dess betydelse.
- Diskutera kortfattat vad barnen redan vet om påsk.
- Genomgång av påsktraditioner (15 min)
- Berätta om olika traditioner, som påskägg, påskharar och påskkäringar.
- Visa bilder eller material kopplat till dessa traditioner.
- Aktivitet: Skapa påskbrev (15 min)
- Låt barnen skapa sina egna påskbrev med bilder och texter om vad påsken betyder för dem.
- Uppmuntra dem att berätta om sina brev i små grupper.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla barnen och låt dem berätta om sina brev.
- Diskutera vad de lärt sig om påskens historia.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Påskens ursprung: Det är viktigt för barnen att förstå att påsken har en lång historia och olika betydelser beroende på kultur. Traditioner har utvecklats över tid.
- Kulturella traditioner: Många länder firar påsk på olika sätt. Exempel är att påskägg göms, och barn får leta efter dem.
- Symboler för påsken: Diskutera symboler som ägg och harar, och vad de representerar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Påsk | En högtid som firas av många och kopplas både till vår och religiösa traditioner. | Kommer från hebreiskan “Pesach”, som betyder “att hoppa över”. |
Tradition | Sedvänjor och bruk som förs vidare från generation till generation. | Kommer från latin “traditio”, som betyder “överlämnandet”. |
Symbol | Något som står för eller representerar något annat. | Kommer från grekiskan “symbolon”, som betyder “tecken”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker ni är den roligaste traditionen kopplad till påsk?
- B. Varför tror ni att olika länder firar påsk på olika sätt?
- C. Hur skapar ni era egna traditioner i era familjer under påsken?
Aktivitet
Eleverna kan skapa sina egna påskdekorationer med hjälp av färgglada papper, klistermärken och glitter. De får också berätta om sin dekoration och dess betydelse. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och grupptänkande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder påsk? | |
Nämn en tradition ni hörde om idag. | |
Vad tyckte du var roligast med lektionen? | |
Vilken är din favoritfärg till påskägg? | |
Hur firar din familj påsk? | |
Vilken symbol känner du till för påsken? | |
Vem hjälper dig att förbereda påsken? | |
Vad skulle du vilja veta mer om? |
Hemuppgift
Eleverna kan få i uppgift att hemma berätta för föräldrarna vad de lärt sig om påsen och dess traditioner. De kan även be om att göra en påskpyssel hemma som de kan visa upp i klassen.
Citat
”Vårens ankomst är som en påminnelse om att varje slut har en ny början.” – Okänd
Detta citat passar bra i sammanhanget eftersom påsk firar livets återkomst och vårens ankomst.