Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: SO (Samhällsorientering)
Tema: Rättigheter och skyldigheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Rättigheter i samhället och spela roll som medborgare. | Eleven uttrycker sina åsikter i diskussioner. |
Barnets rättigheter i relation till samhället. | Eleven deltar aktivt i samtal och diskussioner. |
[Lgr 22, SO, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till rättigheter och skyldigheter (10 min)
- Presentera begreppen “rättigheter” och “skyldigheter”.
- Ge exempel på vanliga rättigheter i barnens liv (som att gå i skolan).
- Fråga eleverna vad de tror att skyldigheter kan vara.
2. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Låt varje grupp diskutera och skriva ner exempel på rättigheter och skyldigheter de känner till.
- Be varje grupp att dela med sig av sina idéer.
3. Rollspel (15 min)
- Välj en rättighet och be en elev spela en situation där de använder sin rättighet.
- Låt andra elever agera och ge förslag på hur man kan försvara eller använda sina rättigheter.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Diskutera vad eleverna lärt sig under lektionen.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna om rättigheter och skyldigheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Rättigheter: Vad rättigheter är och exempel på rättigheter vi har, särskilt som barn.
- Skyldigheter: Skillnaden mellan rättigheter och skyldigheter, med fokus på ansvar som medborgare.
- Extern uppfattning: Hur andra kulturer och länder kan se på rättigheter och skyldigheter.
- Barnkonventionen: Betydelsen av Barnkonventionen i skyddet av barnets rättigheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Rättighet | En bestämd lag eller norm som ger individen något, ofta kopplad till frihet eller välfärd. | Kommer från latin “ius”, som betyder lag. |
Skyldighet | En åliggande för en individ att agera på ett visst sätt, ofta kopplad till förpliktelser. | Kommer från latin “obligatio”, som betyder förpliktelse. |
Barnkonvention | En internationell överenskommelse som fastställer rättigheter för barn. | Består av latin “natus” (född) och “conventio” (överenskommelse). |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi säkerställa att alla barn får sina rättigheter respekterade?
- B. Vilka skyldigheter har vi mot våra kamrater i skolan?
- C. Har du någonsin sett en rättighet som inte respekterats? Vad hände då?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en stor affisch där de illustrerar en specifik rättighet. Varje grupp väljer en rättighet (som rätten till utbildning, rätten att leka osv.) och bestämmer hur de vill visa den. De kan använda bilder, färger och text. Målet är att varje affisch ska presenteras för klassen och förklara varför just deras val av rättighet är viktig.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är en rättighet? | En lag som skyddar oss. |
2. Ge exempel på en skyldighet. | Att gå i skolan. |
3. Vad står Barnkonventionen för? | Rättigheter för barn. |
4. Hur kan man försvara sina rättigheter? | Genom att prata och be om hjälp. |
5. Är alla rättigheter lika viktiga? | Ja, alla är viktiga. |
6. Vad kan hända om vi inte respekterar andras rättigheter? | Det kan leda till konflikter. |
7. Vilken rättighet tycker du är viktigast? | (Individuellt svar) |
8. Hur kan vi hjälpa andra att få sina rättigheter? | Genom att stödja dem. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att välja en rättighet som de tycker är viktig och skriva en kort text (1 A4-sida) om den. De ska förklara vad rättigheten innebär och varför de tycker att den är viktig, samt ge exempel på hur vi kan se till att den respekteras i samhället.
Citat
”Rätten att vara barn omfattar mer än att få födas. Den innebär också att få växa upp i trygghet och att få sin röst hörd.” – Nelson Mandela, 1995. Citatet påpekar vikten av att skydda barns rättigheter och det ansvar som vuxna har i samhället.