Lektion. SO. Skapa en karta över vårt rum. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: SO (Socialt och ekonomiskt ämne)

Tema: Skapa en karta över vårt rum

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att skapa sin egen karta och beskriva rum och platser i sin närmiljö, samt använda symboler för att representera olika objekt. Eleverna visar att de kan skapa en karta och använda symboler för att illustrera viktiga föremål och platser i sitt rum.

[Lgr 22, SO, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till kartor (10 min)
    • Diskutera vad en karta är och hur vi kan använda kartor för att visa platser.
    • Visa exempel på kartor, särskilt hur en karta över ett rum kan se ut.
  2. Genomgång av kartans delar (10 min)
    • Förklara symboler och färger som kan användas när man ritar en karta över sitt rum.
    • Gå igenom vad som är viktigt att inkludera, som möbler och små föremål.
  3. Skapa en egen karta (20 min)
    • Dela ut papper och färgpennor.
    • Eleverna ritar en karta över sitt eget rum. De ska inkludera viktiga föremål och använda symboler för att representera olika saker, som säng, skrivbord och leksaker.
  4. Presentation av kartorna (10 min)
    • Låt eleverna presentera sina kartor för klassen och berätta vad de har ritat.
    • Uppmuntra till frågor och diskussion om kartorna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Skapa kartor. Genom att rita en karta av sitt rum får eleverna en bättre förståelse för hur saker är placerade och relationen mellan objekten.
  • Symboler. Eleverna lär sig att använda symboler för att representera olika föremål i ett rum.
  • Individuellt uttryck. Varje elev får möjlighet att uttrycka sig genom att rita något som är personligt och bekant.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Karta En bild som visar hur ett område ser ut. För svenskan från gotiska “karta”, som betyder pappersark.
Symbol En bild eller ett tecken som representerar något. Från grekiska “symbolon”, som betyder “tecken” eller “märke”.
Rum En avgränsad del av en byggnad där vi befinner oss. Från latinska “camera”, som betyder “kammare”.
Layout Arrangemang av möbler och objekt i ett rum. Från franska “disposition”, som betyder “ordning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är det roligaste med att rita en karta över ditt rum?
  • B. Hur skulle du beskriva din karta för någon som aldrig har sett ditt rum?
  • C. Om du skulle flytta dina möbler, hur skulle du rita det på din karta?

Aktivitet

Eleverna ska som aktivitet skapa sina egna rumskartor på papper, men de kan också få lov att använda digitala verktyg (om tillgängligt) för att skapa en karta av sitt rum på en dator, tablet eller en interaktiv whiteboard om så önskas.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad har du lärt dig om kartor? Att kartor visar var saker finns.
Varför är symboler viktiga på en karta? De gör det lättare att förstå vad som representeras.
Nämn ett föremål du inkluderade på din karta. Exempelvis säng eller skrivbord.
Hur kan kartor hjälpa oss i vårt dagliga liv? Genom att visa var saker är placerade.
Vad tyckte du var mest utmanande med uppgiften? Att komma ihåg vad som finns i rummet.

Hemuppgift

Som hemuppgift får eleverna uppdraget att ta med en bild av sitt rum (om möjligt) och beskriva tre saker de gärna skulle vilja förändra eller lägga till i sitt rum.

Citat

“Kartan är inte alltid verkligheten, men den hjälper oss att förstå den.” – Anonym. Detta citat påminner oss om att kartor är verktyg för att visualisera och förstå vår omgivning.


Modern Tillbaka-knapp