Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: SO
Tema: Stenåldern – Människors levnadsvillkor i Norden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att studera hur människor levde under olika tidsperioder och de förändringar som skett över tid. | Eleven kan beskriva hur människor levde under stenåldern och vilka faktorer som påverkade deras liv. |
Eleverna ska få kunskap om väsentliga drag i den förhistoriska och historiska tiden. | Eleven kan delta i diskussioner om förhistoriska tider och ge enkla omdömen om befolkningens livsvillkor. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till stenåldern (10 min)
- Fråga eleverna vad de vet om stenåldern. Vad tror de att människor gjorde då?
- Förklara kort om när stenåldern var och vad som kännetecknar denna period.
- Tittande på avsnitt eller dokumentär (20 min)
- Visa en kort film eller dokumentär om livsvillkoren under den nordiska stenåldern.
- Be eleverna tänka på hur människor levde, vad de åt och hur de skaffade sina resurser.
- Diskussion och granskning (15 min)
- Låt eleverna diskutera sina intryck av filmen eller dokumentären.
- Ställ frågor som: Vad tyckte ni var mest intressant? Hur tror ni att det var att leva utan moderna bekvämligheter? Vilka likheter och skillnader ser ni jämfört med hur vi lever idag?
- Reflektion och avslut (5 min)
- Låt eleverna dela sina tankar om vad de har lärt sig om stenåldern.
- Sammanfatta vad som kännetecknar människors livsvillkor under denna tid.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Jägare och samlare: Hur människor i Norden levde av jakt och insamling.
- Bostäder: Typer av bostäder som användes under stenåldern.
- Verktyg: Utvecklingen av verktyg och redskap under denna tid.
- Förändringar över tid: Övergången till bronsåldern och järnåldern och hur det påverkade människor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Stenålder | Den första perioden i människans förhistoria som kännetecknas av användning av stenverktyg. | Kommer från svenska “sten” och “ålder”. |
Jägare | En person som fångar djur för mat. | Kommer från fornnordiska “jaga”. |
Samlare | En person som samlar växter och ätbara produkter. | Kommer från latin “sacculus” som betyder “påse”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka verktyg tror ni var viktigast för jägare och samlare? Varför?
- B. Vad skulle ni sakna mest om ni levde som människor gjorde under stenåldern?
- C. Hur tror ni att livet har förändrats från stenåldern till idag?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper för att skapa en affisch om livet under stenåldern. De ska inkludera information om bostäder, mat och verktyg. Affischen ska innehålla både text och bilder som de ritar själva eller klipper ut.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar stenåldern om? | |
2. Vilka typer av verktyg användes? | |
3. Vad tyckte du var intressant? | |
4. Vilka likheter ser du med idag? | |
5. Hur skaffade människor sin mat? | |
6. Var bodde människor? | |
7. Vad lärde du dig om jägare och samlare? | |
8. Vilka förändringar tycker du är mest intressanta? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en liten berättelse om hur en dag kunde se ut för en person som levde under stenåldern. Berättelsen ska vara 1-2 sidor lång, A4, och de ska inkludera aktiviteter som jakt, samling och hur de bodde.
Citat
”Det förflutna är inte dött, det är inte ens förflutet.” – William Faulkner. Citatet belyser vikten av att förstå vår historia för att bättre förstå oss själva och vår plats i världen.