Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Spanska 1. Introduktion till det spanska språket och kulturen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Spanska 1

Tema:

Introduktion till det spanska språket och kulturen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Språkets struktur och funktion; uttal, ordförråd och grammatik.
– Grundläggande fraser och uttryck i vardagliga situationer.
– Kulturella företeelser i spansktalande länder.
– Enkla texter och dialoger på spanska.
– Eleven kan förstår och använder några grundläggande fraser och uttryck.
– Eleven kan delta i enkla samtal och diskussioner.
– Eleven kan läsa och förstå enkla texter med viss hjälp.
– Eleven kan skriva korta och enklare texter.

Källa [Gy11, Moderna språk, Spanska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till språket (10 min)
  • Presentera det spanska språket och dess betydelse.
  • Diskutera skillnader mellan spanska och svenska.
  • Ge exempel på språkliga uttryck och slang.
  • Fråga eleverna om deras kunskaper i spanska.
2. Ordförråd och fraser (15 min)
  • Presentera enkla fraser som “Hola”, “¿Cómo estás?” och “Gracias”.
  • Genomgång av uttal och betydelse av fraserna.
  • Eleverna övar uttal i par.
  • Diskussion om hur och när fraserna används.
3. Kulturpresentation (15 min)
  • Visning av bilder och videor från spansktalande länder.
  • Diskutera kulturella skillnader och traditioner.
  • Fråga eleverna om deras tankar kring kulturen.
  • Presentera typiska maträtter, music och dans.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Fråga eleverna om deras intressen inom språket.
  • Ge möjlighet för frågor och diskussion.
  • Informera om nästa lektion och dess innehåll.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Spanskans betydelse. Spanska är ett av de mest talade språken i världen och viktigt både kulturellt och ekonomiskt.
  • Grunder i spanskt uttal. Uttalet kan skilja sig mycket från svenska och olika länder har olika uttal.
  • Vardagliga fraser. Eleverna bör kunna hälsa och presentera sig själva på spanska.
  • Kultur och traditioner. Förståingen av hur kultur och språk är sammanlänkade är viktig för språkinlärning.
  • Inledande grammatik. Grundläggande grammatiska strukturer som substantiv, verb och adjektiv.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hola Hej, en hälsningsfras. Från latin “holla”, som är avsett för hälsningar.
Gracias Tack, ett uttryck för tacksamhet. Kommer från latin “gratia”.
Amigo Vän, used for friends. Från latin “amicus”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder det att lära sig ett språk i relation till kultur?
  • B. Hur tror ni att språket påverkar hur vi ser på världen?
  • C. Vilken betydelse har engelska i förhållande till spanskan i global kommunikation?

Aktivitet

Dela in eleverna i grupper. Varje grupp ska välja ett spansktalande land och förbereda en kort presentation om dess kultur, traditioner och språk. De ska redovisa sin presentation inför klassen. Detta ger dem möjlighet att jobba tillsammans och skapa en djupare förståelse för kulturen kopplad till språket.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är “Hola”? Hej
2. Vad betyder “Gracias”? Tack
3. Nämn ett spansktalande land. Spanien, Mexiko, Colombia etc.
4. Vad är ett vanligt spanskt uttryck? ¿Cómo estás?
5. Hur hälsar man i Spanien? Med en kram eller kyss på kinden.
6. Vilken typ av maträtter är vanliga i spansktalande länder? Paella, tacos, tapas etc.
7. Vad innebär “Amigo” på svenska? Vän
8. Varför är spanska viktigt i världen? Det är ett av de mest talade språken i världen.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (1-2 sidor A4) om ett spansktalande land. De ska inkludera information om kultur, traditioner och vad som är typiskt för det landet. Texter bör redovisas vid nästa lektion, och inkludera både bilder och korta beskrivningar där ni kan.


Modern Tillbaka-knapp
×