Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Spanska. Introduktion till de 500 vanligaste orden. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Spanska

Tema: Introduktion till de 500 vanligaste orden

Koppling till styrdokument

Språkets uppbyggnad, språkligt och kommunikativt kunnande samt hörförståelse i spanska. Eleven kan formulera sig och kommunicera i tal och skrift samt förstå och tolka innehållet i talad och skriven spanska.

[Lgr 22, Spanska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till de 500 vanligaste orden (15 min)
  • Berätta om betydelsen av dessa ord i det spanska språket.
  • Visa exempel på hur dessa ord används i meningar.
  • Diskutera med eleverna varför det är viktigt att känna till vanliga ord för att förstå språket bättre.
2. Genomgång av ord och fraser (15 min)
  • Gå igenom en lista med de 50 första av de 500 vanligaste orden.
  • Delge exempel på användning och uppmana eleverna att översätta dem till svenska.
3. Praktiska övningar (10 min)
  • Eleverna delas in i par och får i uppdrag att använda de ord de lärt sig i korta dialoger.
  • Ge eleverna några exempel på konversationer och låt dem improvisera sina egna.
4. Gruppdiskussion (10 min)
  • Samla klassen för en diskussion kring de ord som de tyckte var mest intressanta eller svåra att uttala.
  • Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter från övningarna och ge varandra feedback.

Ämnesinnehåll

  • Vikten av ordkunskap: Att känna till vanliga ord tillåter en grundläggande kommunikation.
  • Uttal och betydelse: Att öva på att uttala orden korrekt är avgörande.
  • Använda ord i kontext: Förståelse för hur orden ska användas i sammanhang och meningar.
  • Ordens variation: Likheter och skillnader mellan svenska och spanska ord.
  • Kulturell förståelse: Hur språket återspeglar kulturen där det används.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Ser Att vara (verb). Används för att beskriva permanenta tillstånd och egenskaper. I latin “esse”.
Estar Att vara (verb). Används för att beskriva temporära tillstånd och platser. I latin “stare”.
Tener Att ha (verb). Används för att uttrycka ägande. I latin “tenere”.
Hacer Att göra (verb). Används för att beskriva handlingar. I latin “facere”.
Ir Att gå (verb). Används för att beskriva rörelse från en plats till en annan. I latin “ire”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur använder man skillnaderna mellan “ser” och “estar” i olika sammanhang?
  • B. Vilka av de presenterade orden kände ni till sedan tidigare?
  • C. Hur kan man använda dessa ord för att förbättra sin spanska kommunikation?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre eller fyra. De ska skapa en affisch där de visar ord och fraser som de lärt sig under lektionen. Varje affisch ska innehålla ordens betydelse, användning i meningar och eventuell bildillustration. Efter 20 minuter kommer grupperna att presentera sina affischer för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Hur används verben “ser” och “estar”? För att beskriva permanenta och temporära tillstånd.
Ge ett exempel på ett spanskt verb. Hacer – att göra
Hur kan dessa ord hjälpa mig i samtal? De ger oss möjlighet att kommunicera grundläggande.
Vilka ord var svårast att uttala? Elevernas egna erfarenheter.
Vilken typ av ord tycker du var mest intressant? Verb som beskriver handlingar.
Hur kan vi använda dessa ord i vår vardag? Genom att träna på att prata spanska varje dag.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en lista med minst 20 av de 500 vanligaste spanska orden, inklusive förklaring av deras betydelse och användning i meningar. De ska även översätta dessa ord till svenska och ge exempel på hur de används i konversationer.

Citat

Att lära sig ett språk är att lära sig att se världen på ett annat sätt. – G.A. Baker, (År 1999). Detta citat markerar vikten av spräkinlärning och dess påverkan på hur vi uppfattar vår omgivning.


Modern Tillbaka-knapp
×