Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Spanska
Tema: Introduktion till de 500 vanligaste orden
Koppling till styrdokument
Språkets uppbyggnad, språkligt och kommunikativt kunnande samt hörförståelse i spanska. Eleven kan formulera sig och kommunicera i tal och skrift samt förstå och tolka innehållet i talad och skriven spanska. |
[Lgr 22, Spanska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till de 500 vanligaste orden (15 min)
- Berätta om betydelsen av dessa ord i det spanska språket.
- Visa exempel på hur dessa ord används i meningar.
- Diskutera med eleverna varför det är viktigt att känna till vanliga ord för att förstå språket bättre.
2. Genomgång av ord och fraser (15 min)
- Gå igenom en lista med de 50 första av de 500 vanligaste orden.
- Delge exempel på användning och uppmana eleverna att översätta dem till svenska.
3. Praktiska övningar (10 min)
- Eleverna delas in i par och får i uppdrag att använda de ord de lärt sig i korta dialoger.
- Ge eleverna några exempel på konversationer och låt dem improvisera sina egna.
4. Gruppdiskussion (10 min)
- Samla klassen för en diskussion kring de ord som de tyckte var mest intressanta eller svåra att uttala.
- Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter från övningarna och ge varandra feedback.
Ämnesinnehåll
- Vikten av ordkunskap: Att känna till vanliga ord tillåter en grundläggande kommunikation.
- Uttal och betydelse: Att öva på att uttala orden korrekt är avgörande.
- Använda ord i kontext: Förståelse för hur orden ska användas i sammanhang och meningar.
- Ordens variation: Likheter och skillnader mellan svenska och spanska ord.
- Kulturell förståelse: Hur språket återspeglar kulturen där det används.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Ser | Att vara (verb). Används för att beskriva permanenta tillstånd och egenskaper. | I latin “esse”. |
Estar | Att vara (verb). Används för att beskriva temporära tillstånd och platser. | I latin “stare”. |
Tener | Att ha (verb). Används för att uttrycka ägande. | I latin “tenere”. |
Hacer | Att göra (verb). Används för att beskriva handlingar. | I latin “facere”. |
Ir | Att gå (verb). Används för att beskriva rörelse från en plats till en annan. | I latin “ire”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur använder man skillnaderna mellan “ser” och “estar” i olika sammanhang?
- B. Vilka av de presenterade orden kände ni till sedan tidigare?
- C. Hur kan man använda dessa ord för att förbättra sin spanska kommunikation?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre eller fyra. De ska skapa en affisch där de visar ord och fraser som de lärt sig under lektionen. Varje affisch ska innehålla ordens betydelse, användning i meningar och eventuell bildillustration. Efter 20 minuter kommer grupperna att presentera sina affischer för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Hur används verben “ser” och “estar”? | För att beskriva permanenta och temporära tillstånd. |
Ge ett exempel på ett spanskt verb. | Hacer – att göra |
Hur kan dessa ord hjälpa mig i samtal? | De ger oss möjlighet att kommunicera grundläggande. |
Vilka ord var svårast att uttala? | Elevernas egna erfarenheter. |
Vilken typ av ord tycker du var mest intressant? | Verb som beskriver handlingar. |
Hur kan vi använda dessa ord i vår vardag? | Genom att träna på att prata spanska varje dag. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en lista med minst 20 av de 500 vanligaste spanska orden, inklusive förklaring av deras betydelse och användning i meningar. De ska även översätta dessa ord till svenska och ge exempel på hur de används i konversationer.
Citat
Att lära sig ett språk är att lära sig att se världen på ett annat sätt. – G.A. Baker, (År 1999). Detta citat markerar vikten av spräkinlärning och dess påverkan på hur vi uppfattar vår omgivning.