Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Spanska. Svensk vs. spansk julmat. [Åk. 4-6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Spanska

Tema: Svensk vs. spansk julmat

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att samtala, läsa och skriva på spanska samt utveckla sina kunskaper om spansktalande länder och språket i en kulturell kontext. Eleven deltar i samtal och kan uttrycka sig enkelt på spanska.
I undervisningen skall eleverna få ta del av kulturella och språkliga aspekter av spanska språkområden. Eleven kan också läsa och förstå enklare, autentiska texter på spanska.
Eleverna ska också få reflektera över likheter och skillnader i traditioner och kultur mellan Sverige och spansktalande länder. Eleven kan återberätta och reflektera över texter på ett enkelt sätt.

[Lgr22, Spanska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Inledning och diskussion (10 min)

  • Presentera temat för dagen: Jultraditioner och mat i Spanien och Sverige.
  • Diskutera med eleverna vad julmat innebär för dem och vilka traditioner de har.
  • Fråga vad de vet om spansk julmat.

2. Presentation av spansk julmat (15 min)

  • Visa bilder och presentation av typiska spanska julrätter (t.eks. Turrón, Polvorones, mariscos).
  • Beskriv vad varje rätt innehåller och varför de är populära under julen.
  • Berätta om skillnaderna mellan spansk och svensk julmat.

3. Grupparbete (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem uppgifter att skapa en meny med både svenska och spanska julrätter.
  • Varje grupp ska välja minst tre rätter från varje land och förbereda en kort presentation av sina val.

4. Presentation och reflektion (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sina menyer och förklara varför de valde just de rätterna.
  • Diskutera tillsammans hur julmaten speglar kulturerna i Sverige respektive Spanien.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Traditionell julmat i Spanien: Vad äter man under julen i olika delar av Spanien?
  • Svensk julmat: Vilka rätter är typiska för svenskt julfirande?
  • Skillnader och likheter: Hur påverkar kultur och traditioner valet av julrätter?
  • Kulturell betydelse: Vad betyder maten i julfirandet för olika kulturer?
  • Språklig utveckling: Lärande av viktiga ord och fraser relaterade till temat.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Turrón En söt och hård konfekt gjord av mandlar och honung, populär under julen i Spanien. Kommer från det arabiska ordet “turun” som betyder nougat.
Polvorones Småkakor gjorda av mjöl och mandel som smular lätt, ofta ätna vid jul. På spanska betyder “pulvriga” och har sitt ursprung i latin.
Mariscos Skaldjur, populära i julrätter vid kusterna i Spanien. Kommer från latinets “mariscus”, vilket betyder havet.
Julbord En traditionell svensk julbuffé med varierande rätter. Sammansatt av orden “jul” och “bord”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur reflekteras våra kulturella traditioner i maten vi äter under julen?
  • B. Vilken betydelse har gemenskapen kring julmåltiden i vår kultur jämfört med den spanska?
  • C. Vad skulle du vilja prova av spansk julmat om du fick chansen, och varför?

Aktivitet

Eleverna deltar i en klassisk “matmässa” där de får möjlighet att göra smakprov av typiska svenska och spanska julrätter (om möjligt, till exempel provsmakningar av turrón och polvorones). De kan också skapa små lappar med information om varje rätt för att dela med sig av vad de lärt sig till sina klasskamrater. Aktiviteten uppmanar till både smak och språk övning samtidigt som de får erfarenhet av varandras kulturer.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad betyder turrón? Mandelnougat
2. Nämn en typisk svensk julrätt. Julskinka
3. Vilka är polvorones gjorda av? Mjöl och mandel
4. Vad är mariscos? Skaldjur
5. Hur många rätter ska varje grupp välja? Tre
6. Vad gör vi i denna lektion? Jämför julmat
7. Vilket språk pratar man i Spanien? Spanska
8. Vad är ett julbord? Svensk julbuffé

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en text på spanska där de beskriver sina egna jultraditioner och vilka rätter de vanligtvis äter under julen. Texten ska vara minst 200 ord lång och kan gärna inkludera bilder av rätterna om de vill göra texten mer visuell och engagerande.

Citat

“La comida es un tema importante en todas las fiestas.” — Julia Child, 199

Detta citat betyder att maten spelar en avgörande roll i firanden och knyter an till lektionen där vi diskuterar hur julmat formar och reflekterar våra traditioner.


Modern Tillbaka-knapp
×