Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 1
Tema:
Argumentationsteknik
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. | Eleven kan genomföra en muntlig presentation där hen anpassar innehållet till mottagaren. Eleven använder enkla hjälpmedel för att stödja presentationen. |
| Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Bearbetning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. | Eleven kan skriva en enklare argumenterande text där argumenten är relaterade till varandra och visar på viss struktur. Eleven visar grundläggande förståelse för citat- och referatteknik. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till argumentationsteknik (10 min)
- Förklara vad argumentation är och dess betydelse i både skriftliga och muntliga framställningar.
- Ge exempel på olika typer av argument.
- Diskutera skillnaden mellan fakta och åsikter.
- Presentera några kända argumentationstekniker.
2. Övning i att identifiera argument (15 min)
- Dela ut kort med olika påståenden till eleverna.
- Eleverna ska identifiera vilka som är argument och vilka som inte är det.
- Diskutera resultaten i helklass.
- Reflektera över varför vissa argument är starkare än andra.
3. Skriva en argumenterande text (20 min)
- Ge eleverna en frågeställning att argumentera kring.
- Eleverna ska skissa ett utkast av sin text.
- Fokusera på struktur och argumentens kopplingar.
- Ge exempel på effektiva inledande och avslutande meningar.
4. Muntlig presentation av argumenterande text (5 min)
- Gruppindelning för presentation.
- Eleverna får tid att förbereda korta presentationer av sina texter.
- Diskutera hur man ger och tar emot respons.
- Presentera intentionerna med att stödja varandra.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Argumentationens grunder: Förstå de centrala delarna av en argumentation, inklusive tes, argument och motargument, samt hur dessa hänger ihop och påverkar budskapet.
- Retoriska verktyg: Bekanta sig med olika retoriska knep som används för att förstärka argument, såsom ethos, pathos och logos.
- Textbearbetning: Utveckla färdigheter i att bearbeta och omarbeta egna och andras texter med fokus på tydlighet och språklighet.
- Källkritik: Förstå vikten av källkritik när man hämtar information och argument ur olika texter och medier.
- Presentationsteknik: Använda digitala och analoga hjälpmedel för att stödja, förbättra och presentera sin argumentation.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Argument | Ett påstående som stöds av bevis eller resonemang. | Från latinets “argumentum” som betyder ‘bevis’ eller ‘skäl’. |
| Retorik | Konsten att övertyga genom tal och skrivande. | Från grekiskans “rhetoriké” som betyder ‘tal konst’. |
| Mottagare | Den person eller grupp som tar emot ett budskap. | Från latinet “recipientem” som betyder ‘den som tar emot’. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att kunna argumentera i olika situationer, exempelvis i skolan, politiken eller vardagslivet?
- B. Hur kan våra argument påverka andra människors tankar och känslor?
- C. Finns det en skillnad mellan att övertyga och manipulera? Hur kan vi medvetet eller omedvetet falla för manipulation i argumentation?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om 3-4 och får i uppdrag att välja en aktuell fråga att argumentera kring. Varje grupp ska skriva ner sina argument och förbereda en presentation. Under presentationen ska de använda minst en digital hjälpmedel, såsom en powerpointpresentation, för att stödja sina argument. Efter varje presentation ska övriga elever ge respons på argumentationen, antingen muntligt eller skriftligt.
Exit-ticket
| Frågor | Svar |
|---|---|
| Vad är ett argument? | En påstående som stöds av bevis eller resonemang. |
| Vad är syftet med en argumenterande text? | Att övertyga läsaren om en viss åsikt eller synpunkt. |
| Vilka är de tre retoriska apellerna? | Ethos (position), Pathos (känslor) och Logos (logik). |
| Vad menas med mottagaranpassning? | Att anpassa sitt budskap till vem som ska ta emot det. |
| Ge ett exempel på hur källkritik kan påverka din argumentation. | Genom att endast använda trovärdiga källor, kan du stärka dina argument. |
| Vad är skillnaden mellan ett fakta-baserat argument och ett åsiktsbaserat argument? | Ett fakta-baserat argument stöds av bevis, medan ett åsiktsbaserat argument utgår från subjektiva känslor. |
| Hur kan presentationsteknik förbättra din argumentation? | Genom att använda visuella hjälpmedel kan du göra ditt budskap mer tydligt och minnesvärt. |
| Varför är argumentation viktig i ett demokratiskt samhälle? | Den tillåter medborgarna att uttrycka sina åsikter och påverka beslut. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en argumenterande text om ett aktuellt ämne som de brinner för. Texten ska vara minst 2-3 sidor lång och inkludera minst tre olika källor för att stödja sina argument. Texten ska också innehålla en tydlig tes och följa argumentationens struktur.
Citat
“Argumenten är de kloka tankarna till den ovillige lyssnaren.” – Sara Lidman, 1977. Detta citat påpekar vikten av argumentens roll i att nå fram till den som gärna vill avgöra sin ståndpunkt. Det väcker tankar om hur människor tar emot argument och att det kan krävas kloka och välformulerade åsikter för att påverka andra.