Lektion. Svenska 1. Argumentationsteknik. [Vuxenutbildningen]

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildningen

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: Argumentationsteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Användning av olika texter inte minst argumenterande texter. Eleven kan skriva enkla texter som har en viss struktur och kan förstås av läsaren.

[Lvux12, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till argumentationsteknik (15 min)
    • Definiera vad argumentation är och varför det är viktigt.
    • Gå igenom skillnaden mellan fakta och åsikter.
    • Diskutera varför ett tydligt syfte är centralt i argumentation.
    • Ge exempel på lyckade och misslyckade argument.
  2. Att identifiera argument (15 min)
    • Dela ut korta texter (artiklar, debattinlägg) där eleverna får identifiera argument.
    • Låt eleverna arbeta i par och diskutera vilka argument de finner starka respektive svaga.
    • Samla gruppernas resultat och diskutera tillsammans.
  3. Struktur av en argumenterande text (10 min)
    • Presentera de olika delarna av en argumenterande text: inledning, mittdel, avslutning.
    • Gå igenom vad som bör ingå i varje del.
    • Visa exempel på välstrukturerade argumenterande texter.
  4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
    • Sammanfatta lektionen och uppmana eleverna att tänka på argumentationsteknik när de skriver.
    • Ge en kort överblick av nästa lektion som handlar om språk och stil i argumenterande texter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationens betydelse. Förståelsen för varför argumentation är väsentligt i olika sammanhang och vardagliga situationer.
  • Identifiering av argument. Förmåga att se och analysera argument i texter för att förstå deras struktur och effektivitet.
  • Struktur i skriftspråk. Vikten av tydlig struktur i argumenterande texter för att förmedla budskap på ett effektivt sätt.
  • Språkbruk. Hur ordval och formuleringar kan påverka argumentens styrka.
  • Argument och motargument. Lärande av att stärka sina argument genom att bemöta eventuella motargument.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument En påstående som stöder en åsikt eller ståndpunkt. Latinskt “argumentum” som betyder bevis.
Struktur Organisering av delar för att skapa en helhet. Latinskt “structura”.
Källkritik Bedömning av källors trovärdighet och relevans. Svenskt ord av “källa” och “kritik”.
Debatt En diskussion där olika åsikter framförs. Från latin “debattere”.
Orosignal En varning eller signal om möjligt problem. Sammansättning av “oro” (svenska) och “signal” (latin).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan en stark argumentation påverka vår uppfattning om en fråga?
  • B. Vilka komponenter tycker du är mest avgörande för att övertyga någon?
  • C. Hur hanterar du motargument när du presenterar dina åsikter?

Aktivitet

Dela in eleverna i små grupper. Be varje grupp att välja ett aktuellt ämne där de ska diskutera och skapa ett kort argumenterande resonemang. Varje grupp ska identifiera minst tre argument och ett motargument. De ska sedan presentera sina resonemang för klassen. Denna aktivitet syftar till att få eleverna att arbeta praktiskt med argumentationsteknik och öva sig i att tänka kritiskt.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är ett argument? En påstående som stöder en åsikt eller ståndpunkt.
2. Vilka delar ingår i en argumenterande text? Inledning, mittdel och avslutning.
3. Hur kan du identifiera ett starkt argument? Genom att analysera dess grund och hur väl det stöds av fakta.
4. Vad är skillnaden mellan fakta och åsikt? Fakta går att bevisa, åsikt är subjektiv.
5. Vad innebär källkritik? Att bedöma källors trovärdighet.
6. Ge ett exempel på ett källkritiskt förhållningssätt. Att kontrollera författarens bakgrund.
7. Varför är det viktigt att bemöta motargument? För att stärka sitt eget argument.
8. Hur kan du strukturera din text tydligt? Genom att följa en logisk uppdelning med tydliga övergångar.

Hemuppgift

Ge eleverna i uppgift att skriva en kort argumenterande text (max 1-2 A4-sidor) där de presenterar sin åsikt kring ett aktuellt ämne. De ska inkludera minst tre argument och ett motargument, samt ange källor till informationen de använt.

Citat

“Det är lättare att argumentera för sina begränsningar än att övervinna dem.” – Ralph Waldo Emerson (1803-1882) Detta citat påminner oss om vikten av att vara medvetna om våra egna begränsningar i argumentation och hur vi måste sträva efter att övervinna dem för att effektivt kunna föra fram våra åsikter.


Modern Tillbaka-knapp