Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: De retoriska verken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleven kan formulera och argumentera för egna åsikter samt kritiskt granska och ge omdömen om olika texter. |
[Källa: Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till de retoriska verken (15 min)
- Förklara innebörden av ethos, pathos och logos.
- Ge exempel på varje verk i samband med kända tal.
- Be eleverna reflektera över sina egna erfarenheter av övertygande kommunikation.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem exempel på tal där de kan identifiera retoriska verk.
- Diskutera i grupper hur dessa verk påverkar talets budskap.
- Återkom till klassrum för en gemensam diskussion om insikter.
3. Kreativ övning (15 min)
- Låt varje grupp skapa ett kort tal där de använder minst ett exempel på varje retorikverk.
- Förbered eleverna för en kort redovisning av sina tal.
4. Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad vi har lärt oss om de retoriska verken.
- Diskutera hur dessa verk kan tillämpas både i skriftlig och muntlig kommunikation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ethos: Betydelsen av trovärdighet och karaktär i retorisk kommunikation. Hur får vi förtroende från våra åhörare?
- Pathos: Vikten av känslor i argumentation. Hur kan vi väcka känslor hos vår publik?
- Logos: Vikten av logik och fakta. Hur bygger vi en övertygande argumentation med hjälp av rationella bevis?
- Retoriska frågor: Hur påverkar dessa talets struktur och attityd?
- Exempel och analys: Bekanta oss med kända tal och diskutera deras retoriska strategier.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Ethos | Trovärdighet, karaktär och moralisk övertygelse. | Grekiska, ethos, som betyder “karaktär” |
Pathos | Känslomässig övertygelse; hur känslor används för att påverka publikens reaktioner. | Grekiska, pathos, som betyder “lidande” eller “känsla” |
Logos | Logik och rationell argumentation; hur fakta används för att bygga argument. | Grekiska, logos, som betyder “ord” eller “tankar” |
Retorik | Konsten att använda språk och ord för att övertyga och påverka andra. | Grekiska, rhetorike, som betyder “konsten att tala” |
Argumentation | En process där man presenterar skäl eller bevis för att stödja en åsikt eller ett ställningstagande. | Latin, argumentatio, från “arguere” som betyder “att bevisa” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar ethos i politiska tal? Ge exempel på när en talare lyckats eller misslyckats med att nå sina åhörare.
- B. På vilket sätt kan pathos användas för att skapa empati och förståelse?
- C. Finns det några situationer där logos inte är tillräckligt för att övertyga? Ge exempel på sådana lägen.
Aktivitet
Eleverna ska i små grupper välja ett känt tal (t.ex. Martin Luther Kings “I Have a Dream”) för att analysera hur talaren använder ethos, pathos och logos. Varje grupp ska sedan presentera sina fynd för klassen. De ska fokusera på specifika exempel från texten, förklara hur de retoriska verken används och hur dessa bidrar till talets övergripande budskap.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad betyder ethos? | Trovärdighet |
2. Ge ett exempel på pathos från ett känt tal. | Martin Luther Kings tal |
3. Hur används logos i argumentation? | För att stödja med bevis |
4. Definiera retorik. | Konsten att tala |
5. Vad krävs för att en talare ska ses som trovärdig? | Goda argument, erfarenhet |
6. Hur kan känslor påverka en beslutsprocess? | De kan styra val |
7. Ge exempel på ett tal där ethos inte användes effektivt. | Exempel från politiska debatter |
8. Vilka delar av ett tal är viktigast enligt retoriken? | Inledning, huvuddel, avslutning |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett tal (från ett politiskt tal, ett framträdande eller en film) och skriva en analys där de identifierar minst två retoriska verk. De ska förklara hur dessa verk påverkar talets budskap och publikens reaktion. Uppgiften ska vara 2-3 sidor A4 och innehålla exempel från talet.
Citat
“Människor är inte så mycket logiska varelser som de är känslomässiga varelser.”
– Dan Pink (2011). Detta citat belyser vikten av att förstå och använda känslor i retoriska sammanhang, särskilt genom pathos, för att nå fram till publiken.