Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Etiska dilemman
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska analysera och tolka olika typer av berättelser, inklusive film, samt diskutera etiska dilemman som uppstår i dessa berättelser. | Eleven kan med viss säkerhet analysera filmens etiska dilemman och diskutera deras betydelse för karaktärerna och handlingen. |
[Lgr 22, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Inledning och syfte (10 min)
- Presentera lektionen och förklara syftet: att undersöka de etiska dilemman som karaktärerna i “Little Miss Sunshine” ställs inför.
- Diskutera vad ett etiskt dilemma innebär och ge exempel från verkliga livet som kan relateras till filmens situationer.
2. Identifiera dilemman (15 min)
- Låt eleverna titta på utvalda klipp från filmen där karaktärerna ställs inför moraliska val.
- Efter att ha sett klippen, be dem identifiera dessa dilemman och notera karaktärens val och konsekvenser i sina anteckningar.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper där de får diskutera de dilemman som de identifierade.
- Uppmana dem att resonera kring följande frågor:
- Vad var det svåraste valet för karaktärerna?
- Hur påverkar deras beslut varandra och familjedynamiken?
- Vilka moraliska principer kan vara relevanta i dessa situationer?
4. Presentation och gemensam reflektion (10 min)
- Låt varje grupp presentera sitt dilemma och diskutera sina insikter med resten av klassen.
- Fokusera på skillnader i uppfattning och olika perspektiv på vad som är rätt eller fel.
5. Sammanfattning och avslut (5 min)
- Sammanfatta de etiska dilemman som diskuterades och hur dessa val kan kopplas till större samhälleliga frågor.
- Diskutera hur filmens behandling av etiska dilemman speglar verkliga livserfarenheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Etiska dilemman: En förståelse för vad som utgör ett etiskt dilemma och olika tillvägagångssätt för att hantera dessa.
- Moraliska beslut: Hur karaktärers val kan sättas i relation till moraliska principer.
- Personliga värderingar: Reflektion kring hur individuella värderingar påverkar beslut och handlingar.
- Konsekvenser: Analys av kort- och långsiktiga konsekvenser av karaktärernas val inom filmen.
- Empati: Att utveckla empati genom att förstå olika perspektiv i moraliska beslut och dilemman.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Etik | Läran om vad som är rätt och fel, moralisk filosofi. | Från grekiska “ethos” som betyder sed eller karaktär. |
Dilemma | En situation där olika alternativ ger motstridiga utfall. | Från grekiska “dilemma”, betydande två alternativ. |
Moral | Principer för vad som anses vara rätt och fel. | Från latin “moralis”, betydande sed eller sedvänja. |
Konsekvens | Resultatet eller följderna av en handling. | Från latin “consequentia” som betyder följd. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilket dilemma tycker ni var mest intressant och varför?
- B. Hur kan etiska dilemman spegla verkliga livssituationer och beslut människor måste fatta?
- C. Hur påverkar olika perspektiv vårt sätt att se på rätt och fel i svåra situationer?
Aktivitet
Som en lektionsaktivitet ska eleverna i mindre grupper skapa ett rollspel där de diskuterar ett etiskt dilemma som en karaktär stod inför. Varje grupp ska välja en scen och agera ut den samt inkludera diskussioner om vad karaktärerna borde ha gjort. Efter rollspelen ska klassen diskutera de olika dilemman som lyftes.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilket etiskt dilemma förstod du bäst och varför? | Kort förklaring av dilemmat. |
Hur tyckte du karaktärerna hanterade sina val? | Reflektion kring deras beslut. |
Vilka faktorer påverkar moral och etik i filmen? | Faktorer som familjedynamik, press, etc. |
Nämn en karaktär som ställdes inför ett viktigt val. | Namnet på karaktären och valet. |
Hur speglar filmens dilemman verkliga livsfrågor? | Reflektion kring samband mellan fiktion och verklighet. |
Vad lärde du dig om etiska dilemman genom filmen? | Sammanfatta insikter. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva en kort uppsats om ett etiskt dilemma i deras eget liv där de ska reflektera över vad de valde att göra, vilka val de hade och hur deras beslut påverkade dem och andra.
Citat
_”Det är inte alltid lätt att göra det som är rätt, men att stå upp för det man tror på är det som verkligen räknas.”_ – En okänd källa. Detta citat understryker vikten av att göra rätt val i svåra situationer, vilket är centralt i filmen.